Problem w wyjaśnieniem pojęć.

Zbiór zakładanych tematów i postów ważnych kiedyś, tu trafiają tematy nieaktualne i przedawnione.
ramelof

Problem w wyjaśnieniem pojęć.

Post autor: ramelof »

Witam czy ktoś mógł mi powiedzieć więc o tych efektach:
Vibrato –
Flanger –
Phaser –
Pitch Change –
Notch Filter –
Low Shelf –
High Shelf –
Peak EQ –
Mix Stereo –
Awatar użytkownika
Zalef aka Staffu
Ekspert
Posty: 2818
Rejestracja: 02 wrz 2008, 20:19

Re: Problem w wyjaśnieniem pojęć.

Post autor: Zalef aka Staffu »

Damczyn pisze:vibrato zdaje mi sie że to jest tylko dla szpanu, nic nie związane z muzyką, masz jakieś urządzenie obsługujące wibracje? np. joypad? to w zależności od ustawień wibruje ci on inaczej.
Vibrato nie jest zwiazne z muzyka... xD !! :lol:

Vibrato to ze tak powiem efekt drżącego głosu....
ramelof

Re: Problem w wyjaśnieniem pojęć.

Post autor: ramelof »

Został jeszcze notch filter.

Co do Pitch Change to umożliwia on (bynajmniej w Gold Wave Editor, którego opisuje) zmiane wokali na alt sopran bass lub helium?(wyleciało mi jak to jest po polsku).
Moudy

Re: Problem w wyjaśnieniem pojęć.

Post autor: Moudy »

Może ja Ci wytłumaczę, bardziej fachowo.

flanger - to efekt przelatujacego samolotu że, tak to ujme efekt dźwiękowy powstający przy jednoczesnym odtwarzaniu tego samego dźwięku a na drugim kanale dzwiękowym, którego Ty w fl nie widzisz powstaje drugi z opóźnieniem z innymi parametrami eq

vibrato - wywołuje lekkie drżenie na danym kanale np tak jakby lekki przycinajacy vocal.

phaser - Podobny do flangera, ale działa jak mechaniczne EQ.
czyli same zmieniają się wysokości, filtrze można to w fl ustawiać..
Np bassy raz są suche, raz nie to taka zmienna częstotliwość.

change pitch - zmiana pitcha, to inaczej zmiana wysokości dźwięku np jak podkręcisz pokrętło w prawo dźwięk będzie wysoki piszczący jak u kobiety np w vocalach mr.Bronkza tego on używa a niski to twardy, ale wolniejszy pitch zmienia tempo przy tym.

Low/Hight shelf - to rodzaj equalizacji, ale troszke z innej pułki, tylko że, dźwięki przefiltrowane przez to są mniej naturalne, co daje fajne efekty..

Notch filter - Jest to filtr, który przenika wszystkie częstotliwości z wyjątkiem zatrzymania w środku pasma częstotliwości w centrum czyli krótko mówiąc, olewane są średnio wysokie tony, czyli (mid-y) tworzone są płaskie i wąskie pasma częstotliwości czyli nie są zbyt grube i nie wybijają się w tłumie reszty..

Peak eq - Jest to rodzaj filtra który, maksymalne zwiększa częstotliwości na EQ, to coś lepszego niż standardowy equalizer.
Często zdarza się, że można kontrolować w ten sposób szerokie lub zawężone tonalnie barwy dźwięku.

Mix stereo - No miks ogólnie mówiąc, to chyba wiadomo co znaczy. Łączenie ze sobą przynajmniej 2 dźwięków... W FL to pojęcie to standard, bo na tym polega robienie muzyki. Krótko mówiąc miks to właśnie to łączenie wszystkich dźwięków i głośność każdego dźwięku to też zalicza się do miksu a nie masteringu.. a stereo oznacza możliwość tworzenia efektów typu balance, czyli np głośniej na lewym a ciszej na prawym głośniku. Stereo to ogólnie pojęcie złożone, ale chodzi tutaj o sposób wydobywania się dźwięku przez membrany a także o ich jakość...
Awatar użytkownika
darXide
Specjalista
Posty: 1347
Rejestracja: 28 kwie 2006, 18:33

Re: Problem w wyjaśnieniem pojęć.

Post autor: darXide »

"Vibrato nie jest związane z muzyką"

- a z czym?

nie tylko głos ludzki można "zwibrować". grając na elektryku, zostawiasz struny żeby wybrzmiewały, łapiesz za gryf i przesuwając struny pionowo po nim (zmieniasz pozornie długość struny) i uzyskujesz efekt vibrato. Oprócz tego, że się tak wyrażę, wszelkie cyrkulacyjne zmiany prędkości próbki w fl, można nazwać efektem vibrato. Czy to bawiąc się generatorem lfo w zakładce pitch w 3xosc, czy automatyzując channel pitch.

pitch change - może chodzi ci o autotune? :P

Peak eq - equalizacja ze "szczytem", w zależności od kąta nachylenia filtra (Q) można nim wybić węższe, lub szersze pasmo dźwięku. Automatyzacja wąskiego wysokiego szczytu, może dać ciekawy efekt, ale ostrożnie u dołu, tam bass się będzie kumulować i będzie przesterowywać, normalnie nie powinieneś przekraczaś kąta 36db/okt, z resztą większość filtrów oferuje operacje maksymalnie do tej wartości.

Notch - equalizacja z "dziurą", w zależności od kąta nachylenia filtra (Q) można nim obciąć węższy lub szerszy zakres częstotliwości.

Low/High Shelf - filtry półkowe, jak można się domyśleć, jest to filtr, który (low) będzie podnosił cały zakres poniżej pewnego, ustalonego przez nas progu, co w korektorze graficznym, czy parametrycznym będzie wyglądać jak półka uniesiona nad resztą częstotliwości.

Jeszcze zapomniałeś o filtrach dolno- i górno- zaporowych :P

ElectroMoudy, dobrze wytłumaczyłeś, jak powstaje flanger, nie spodziewałem się, że ktoś będzie to wiedział :P phaser działa tak samo lub podobnie, tyle, że jest więcej zmiennych
Zablokowany