Jakie efekty stosuje sie naco?
Jakie efekty stosuje sie naco?
Prosze o wypowiedzi kazdego kto produkuje.
Pytanie brzmi jakie efekty stosowac na
np:Kick a jakich się nie powinno i najlepiej jaki daja efekt.
chodzi tutaj o Kick, Clap, Melo itp
Tylko prosze nie kłucic sie np o to ze ja stosuje reverb a ty nie i juz kłutnia.
Będzie to taki jakby tutek a przy okazji kazdy sie czegos nauczy.
Pytanie brzmi jakie efekty stosowac na
np:Kick a jakich się nie powinno i najlepiej jaki daja efekt.
chodzi tutaj o Kick, Clap, Melo itp
Tylko prosze nie kłucic sie np o to ze ja stosuje reverb a ty nie i juz kłutnia.
Będzie to taki jakby tutek a przy okazji kazdy sie czegos nauczy.
Re: Jakie efekty stosuje sie naco?
Ja do kicka to zawsze stosuje Fruity Compressor odpowiednio ustawiony moze dac wieksza "moc" kickowi
Re: Jakie efekty stosuje sie naco?
Ja mam pobrane sample więc stosuje tych pobranych ale do Kicka stosuje Parametrich eq 2
Re: Jakie efekty stosuje sie naco?
polecam zabawę w "Fruity Blood Overdrive" tam można nadać ciekawego brzmienia stopie, oczywiście praca w EQ wywalić zbędne pasma Jeśli chodzi o blachy to oczywiście pogłosy i opóźnienia będą wskazane tylko nie można z nimi przesadzać Mają być tak jakby kwintesencją rytmiczną. Jak to kiedyś wyczytałem pogłos w perkusji nie powinien być nachalny, delikatny. Kiedy wyłączysz pogłos to odnosisz wrażenie tak jakby w utworze czegoś brakowało. Do leadów polecam Waves Doubler melodia dostaje fajnej pozytywnej przestrzennej energii. Po za tym warto zajrzeć do literatury fachowej Estrada i Studio Pozdrawiam
Re: Jakie efekty stosuje sie naco?
Stopy (jeżeli nie jest oczywiście nagrywana z prawdziwej perkusji) się NIE KOMPRESUJE. Po pierwsze jest to zbędne, po drugie może spłaszczyć dźwięk.
Po drugie- pierwszym zabiegiem jaki stosujesz przy nakładaniu efektów to korekcja. A trochę o moich metodach korekcji i podstawowego miksu zamieszczam tekst poniżej:
Stopa- obcięcie przy okolicach tzw. subbasu tj. od 30Hz w dół, jednak uważać z tym, gdyż np. na systemach klubowych suby grają od 25Hz i zazwyczaj tutaj się wszystko czuje- czyli stopa musi po prostu masakrować- mowa oczywiście o nagłośnieniu klubowym. Na zestawach konsumenckich zazwyczaj dolna granica jest od 40-50Hz. Tutaj stosujemy łagodną półkę o Q=6dB na oktawę.
Bas- obcięcie na okolicach 50Hz, by nie było zbędnych interferencji ze stopą. Bardzo ważna rzecz tyczy się okolicy 100Hz, gdyż tam zazwyczaj powinno siedzieć "całe mięcho". Jednocześnie ostrzegam przed rezonansami niewygłuszonego pomieszczenia- na pewno 130Hz wywoła taki rezonans, gdyż jest to fala stojąca aczkolwiek jest to taka ciekawostka nie mająca zbyt wielkiego znaczenia. Rezonanse w zakresie dolnego pasma są pomimo tego dość dużym problemem, gdyż mogą w dużym stopniu przekłamywać dół, w wyniku czego na nagłośnieniu dużej mocy trzeba będzie podbijać owe pasmo dodatkową korekcją. W zależności od basu mamy kilka istotnych miejsc do niewielkiego podbicia/wycięcia- jest to okolica 500Hz (uczulam na owe miejsce ze względu na to, iż przy naprawdę złej korekcji dźwięk nabywa brzmienia "z kibla rodem"), 1000Hz/1kHz i 2500Hz/2,5kHz.
!!!!!!!!!!!
Kilka słów nt. interakcji stopy z basem- tutaj nie może być niepotrzebnych zbić, przed wami jest praktycznie fundament miksu, bez którego budowla czyli numer może się zawalić. Warto zatem zadbać o odpowiedni side-chain (tworzony za pomocą wtyczki Peak Controller w FL wrzucanego na kanale miksera).
!!!!!!!!!!
Snare/Werbel- można korygować na dwa sposoby, od dołu na paśmie 150-250Hz półką o Q=6dB lub Q=12dB bądź okolicach 1kHz. Delikatne podbicie można zastosować na wysokości 2,5kHz-3kHz, jednak BEZ PRZESADY. Już wyjaśniam dlaczego- ma to związek z tym, iż zbyt duże natężenie dźwięków w przedziale 2kHz-4kHz działa drażniąco na słuchacza.
Jeżeli werbel jest zbyt jaskrawy, można zastosować łagodną i długą półkę LP od końca pasma do okolic 1kHz.
Talerze czyli Hihaty, OpenHihaty, Ride'y, Crashe, Shakery, Tamburyny- HP 200Hz Q=12dB/okt. oraz zależnie od barwy korygować półką LP podobnie jak werbel. Nie może mieć miejsca schodzenie się dźwięków podobnych do siebie tj. hihat/openhat, ride/crash etc.
Clapy, congi, bębny etniczne- od razu uciąć dół, na wysokości około 200Hz, zazwyczaj podstawa ich brzmienia leży w okolicach 400-800Hz (uzależnione od tonu podstawowego
!!!!!!!!!!
BARDZO WAŻNA RZECZ- prawidłowy miks basu, stopy i reszty perkusji zaważa praktycznie o odbiorze całego numeru, jest to praktycznie najważniejsza technicznie rzecz, jeżeli ta konstrukcja jest spaprana- numer do kosza. Ostrożnie z nakładaniem efektów typu pogłos czy opóźnienie (reverb/delay).
!!!!!!!!!!
Lead- od 100-150Hz gdzie siedzi mięsistość brzmienia oraz zależnie od barwy delikatne podbijanie jak ma to miejsce w basie. Miejscami można stosować półkę LP jak w talerzach bądź werblu.
Pad- w zależności, jeśli nie gra w tym samym czasie co bas- można spokojnie go korygować jak bas, jeśli współgra z basem, półka HP na wysokości 200Hz Q=12dB/oktawa
FX (efekty typu downfilter, upfilter, elevator bądź krótkie lub dłuższe "przeszkadzajki") a także tekstury dźwiękowe- od razu ciąć na 250Hz HP Q=12dB/18dB/24dB oraz z tego względu, że zazwyczaj takie elementy- sample bądź efekty syntezowane- mają niemiłosiernie koszącą górę, łagodnym LP od końca pasma do 1kHz
Wokale- niestety na tym polegam, aczkolwiek cięcie dołem na 200-250Hz jest konieczne, czasami nawet wyżej; trzeba też szukać miejsc, gdzie się trzyma wyrazistość wokalu (jeśli są to wokalizy, kwestię można pominąć) czyli okolice 2,5kHz (w tym wypadku trzeba poszukać)
Podsumowując korekcję:
Wszystkie elementy miksu muszą idealnie ze sobą współgrać. Zazwyczaj granie więcej niż dwóch instrumentów ze sobą niesie za sobą konsekwencje brzmieniowej kaszanki. Nawet jeżeli grają ze sobą dwa instrumenty, trzeba wziąć pod uwagę by nie brzmiały bardzo podobnie gdyż zjadą się w całość i będą niewyraźne.
Po drugie- pierwszym zabiegiem jaki stosujesz przy nakładaniu efektów to korekcja. A trochę o moich metodach korekcji i podstawowego miksu zamieszczam tekst poniżej:
Stopa- obcięcie przy okolicach tzw. subbasu tj. od 30Hz w dół, jednak uważać z tym, gdyż np. na systemach klubowych suby grają od 25Hz i zazwyczaj tutaj się wszystko czuje- czyli stopa musi po prostu masakrować- mowa oczywiście o nagłośnieniu klubowym. Na zestawach konsumenckich zazwyczaj dolna granica jest od 40-50Hz. Tutaj stosujemy łagodną półkę o Q=6dB na oktawę.
Bas- obcięcie na okolicach 50Hz, by nie było zbędnych interferencji ze stopą. Bardzo ważna rzecz tyczy się okolicy 100Hz, gdyż tam zazwyczaj powinno siedzieć "całe mięcho". Jednocześnie ostrzegam przed rezonansami niewygłuszonego pomieszczenia- na pewno 130Hz wywoła taki rezonans, gdyż jest to fala stojąca aczkolwiek jest to taka ciekawostka nie mająca zbyt wielkiego znaczenia. Rezonanse w zakresie dolnego pasma są pomimo tego dość dużym problemem, gdyż mogą w dużym stopniu przekłamywać dół, w wyniku czego na nagłośnieniu dużej mocy trzeba będzie podbijać owe pasmo dodatkową korekcją. W zależności od basu mamy kilka istotnych miejsc do niewielkiego podbicia/wycięcia- jest to okolica 500Hz (uczulam na owe miejsce ze względu na to, iż przy naprawdę złej korekcji dźwięk nabywa brzmienia "z kibla rodem"), 1000Hz/1kHz i 2500Hz/2,5kHz.
!!!!!!!!!!!
Kilka słów nt. interakcji stopy z basem- tutaj nie może być niepotrzebnych zbić, przed wami jest praktycznie fundament miksu, bez którego budowla czyli numer może się zawalić. Warto zatem zadbać o odpowiedni side-chain (tworzony za pomocą wtyczki Peak Controller w FL wrzucanego na kanale miksera).
!!!!!!!!!!
Snare/Werbel- można korygować na dwa sposoby, od dołu na paśmie 150-250Hz półką o Q=6dB lub Q=12dB bądź okolicach 1kHz. Delikatne podbicie można zastosować na wysokości 2,5kHz-3kHz, jednak BEZ PRZESADY. Już wyjaśniam dlaczego- ma to związek z tym, iż zbyt duże natężenie dźwięków w przedziale 2kHz-4kHz działa drażniąco na słuchacza.
Jeżeli werbel jest zbyt jaskrawy, można zastosować łagodną i długą półkę LP od końca pasma do okolic 1kHz.
Talerze czyli Hihaty, OpenHihaty, Ride'y, Crashe, Shakery, Tamburyny- HP 200Hz Q=12dB/okt. oraz zależnie od barwy korygować półką LP podobnie jak werbel. Nie może mieć miejsca schodzenie się dźwięków podobnych do siebie tj. hihat/openhat, ride/crash etc.
Clapy, congi, bębny etniczne- od razu uciąć dół, na wysokości około 200Hz, zazwyczaj podstawa ich brzmienia leży w okolicach 400-800Hz (uzależnione od tonu podstawowego
!!!!!!!!!!
BARDZO WAŻNA RZECZ- prawidłowy miks basu, stopy i reszty perkusji zaważa praktycznie o odbiorze całego numeru, jest to praktycznie najważniejsza technicznie rzecz, jeżeli ta konstrukcja jest spaprana- numer do kosza. Ostrożnie z nakładaniem efektów typu pogłos czy opóźnienie (reverb/delay).
!!!!!!!!!!
Lead- od 100-150Hz gdzie siedzi mięsistość brzmienia oraz zależnie od barwy delikatne podbijanie jak ma to miejsce w basie. Miejscami można stosować półkę LP jak w talerzach bądź werblu.
Pad- w zależności, jeśli nie gra w tym samym czasie co bas- można spokojnie go korygować jak bas, jeśli współgra z basem, półka HP na wysokości 200Hz Q=12dB/oktawa
FX (efekty typu downfilter, upfilter, elevator bądź krótkie lub dłuższe "przeszkadzajki") a także tekstury dźwiękowe- od razu ciąć na 250Hz HP Q=12dB/18dB/24dB oraz z tego względu, że zazwyczaj takie elementy- sample bądź efekty syntezowane- mają niemiłosiernie koszącą górę, łagodnym LP od końca pasma do 1kHz
Wokale- niestety na tym polegam, aczkolwiek cięcie dołem na 200-250Hz jest konieczne, czasami nawet wyżej; trzeba też szukać miejsc, gdzie się trzyma wyrazistość wokalu (jeśli są to wokalizy, kwestię można pominąć) czyli okolice 2,5kHz (w tym wypadku trzeba poszukać)
Podsumowując korekcję:
Wszystkie elementy miksu muszą idealnie ze sobą współgrać. Zazwyczaj granie więcej niż dwóch instrumentów ze sobą niesie za sobą konsekwencje brzmieniowej kaszanki. Nawet jeżeli grają ze sobą dwa instrumenty, trzeba wziąć pod uwagę by nie brzmiały bardzo podobnie gdyż zjadą się w całość i będą niewyraźne.
Re: Jakie efekty stosuje sie naco?
Kod: Zaznacz cały
http://muzikum.pl/members/psysutra/
Re: Jakie efekty stosuje sie naco?
Ja to wspolczuje tylko operatorom innego softu niz FL..
Odpowiedz Psysutry dobra nawet bardzo ale niewiem po co mowa o SideChainie na peak controoler skoro mozna innymi metodami. Przydalaby sie ogolny opis dla wszystkich a nie dla Fl..
Ale thx za wypowiedz.
Odpowiedz Psysutry dobra nawet bardzo ale niewiem po co mowa o SideChainie na peak controoler skoro mozna innymi metodami. Przydalaby sie ogolny opis dla wszystkich a nie dla Fl..
Ale thx za wypowiedz.
Re: Jakie efekty stosuje sie naco?
Base, FL jest najlepszym DAWem dla początkujących. Profesjonaliści przerzucają się na grubszy soft (Reason, Cubase itd.) i nie wierzę, żeby taki pro nie umiał przerzucić FLowskiej wypowiedzi na swój program. W końcu od czegoś się zwie dobrym MP. Weźmy chociażby Puppisa - na pewno dałby on radę "przerobić" post Psysutry dla tych swoich Cubasów itd. ( ). Poza parametrami poszczególnych wtyczek podane są ogólnikowe dane, jak chociażby takie "od razu ciąć na 250Hz HP Q=12dB/18dB/24dB". Reasonowcy też mają swoje efektorki, więc jeżeli wiedzą jak się ich używa, zrobią to samo innym softem.BaseMasterz pisze:Ja to wspolczuje tylko operatorom innego softu niz FL..
Odpowiedz Psysutry dobra nawet bardzo ale niewiem po co mowa o SideChainie na peak controoler skoro mozna innymi metodami. Przydalaby sie ogolny opis dla wszystkich a nie dla Fl..
Ale thx za wypowiedz.
Uff, mam nadzieję, że zrozumiałeś ^^
Re: Jakie efekty stosuje sie naco?
Sie rozumie :>
Ale nawet tacy PRO tworza nadal na FL i nie przerzucaja sie na inny soft
Ja sie tylko czepnelem tego sidechainu bo inne sa dosyc ogolnikowe.
Niewiem czy tylko brales pod uwage naszych MP z softem (tu SleepyHead,Puppis)
bo sa tacy ludzie jak Laidback Luke co tworza na FL
Praktycznie nie ma roznicy co za soft. Jak ktos ma inwencje to na byle ktorym zrobi hit
Ale nawet tacy PRO tworza nadal na FL i nie przerzucaja sie na inny soft
Ja sie tylko czepnelem tego sidechainu bo inne sa dosyc ogolnikowe.
Niewiem czy tylko brales pod uwage naszych MP z softem (tu SleepyHead,Puppis)
bo sa tacy ludzie jak Laidback Luke co tworza na FL
Praktycznie nie ma roznicy co za soft. Jak ktos ma inwencje to na byle ktorym zrobi hit
Re: Jakie efekty stosuje sie naco?
Na Audacity A co do tych przerzucających się to z tego co słyszałem Brennan Heart wciąż pracuje na FLu mimo że reszta Scantraxxu przerzuciła się na Pro LogicBaseMasterz pisze:Jak ktos ma inwencje to na byle ktorym zrobi hit
Re: Jakie efekty stosuje sie naco?
Nawet Farenthide przyznal sie ze na fl siedzial bardzo dlugo ale moowi ze zmienil bo mial problemy z czyms tam.
- radekdudek11
- Specjalista
- Posty: 1652
- Rejestracja: 07 gru 2009, 16:44
Re: Jakie efekty stosuje sie naco?
ambeton , reason ,fl studio jeden ch... , tylko w innym opakowaniu
Re: Jakie efekty stosuje sie naco?
No niekoniecznie, bo Reason np. jest DAW-em zamkniętym tj. nie można do niego wrzucić zewnętrznych efektów bądź instrumentów