A więc tak hmmm jeśli nie chcesz by bass nie grał w jednym tonie to pobaw się arpeggiatorem lub po prostu układaj w piano roll klocki podwójnie czy lub nawet po więcej np. C5 i F5, tak by nie było fałszu. Później pokręć trochę w eq, w peak controlerze by nadać tzw. pompy basowi, pobaw się również delayem, chorusem, reverbem w zależności od upodobań. Moim zdaniem najlepiej tworzyć bass typowy dla trancu, który nie gra na kickach, daje on lepszą pompę utworowi i robi utwór bardziej transowy (przy zmianie parametrów progresywny), jak i przy dobrym pomyśle potrafi nieźle hipnotyzować. Choć nie mowię nie basowi typowemu dla upliftingu, powinieneś wiedzieć o co mi chodzi. Co do bassu z utworu, który pokazałeś to właśnie taki bass o jakim mówię - klocki bassu ułóż między kickami i wtedy już tylko wszystko zależy od Ciebie i twojej inwencji twórczej, do wykonania tego polecam Ci wtyke Alien303, wykręcisz na niej podobne brzmienie lub nawet identyczne (jeśli się przyłożysz). Co do buczenia to uważaj z rezonansem jak i wytęż słuch i działaj w eq.Równie ważną sprawą są również częstotliwości w jakich powinien grać bass, kick i inne składowe utworu. Tak opisuje to mój znajomy, na przykładzie kicku, bassu, leadu i padów. Polecam się wczytać:
"Kick gra od 20Hz do ok 1000- wystarczy go ściąć z dołu filtrem półkowym i podbić okolice 2kHz dla uzyskania klangu. Bas od około 40Hz do końca. Możesz eksperymentować filtrem z dobrocią na oktawę też w okolicach 2kHz (generalnie poszukaj tego "kliku" w basie). I tu uwaga: na bas najlepiej jest założyć side-chain sterowany przez stopę. Tą rzecz wykonuje się poprzez nałożenie na stopę w miksie "Fruity Peak Controller", odznaczas opcję "Mute", ustawiasz "Base" na max, "Vol" na minimum najlepiej, "Dec" lub "Decay" na max; po czym w playliście klikasz prawym klawiszem na pokrętełko głośności instrumentu robiącego za bas, wybierasz opcję "link to controller, wybierasz z "internal controller" opcję "Peak Ctrl-(numer kanału stopy w mikserze) peak" i gra gitara. Możesz zrobić to samo z głośnością padów, odwzorowywać Hihat do OpenHata (OpenHat steruje Hihatem).
Pady zależnie, żeby nie były katowane z basem- możesz je ustawić nisko (ok 50Hz) lub gdy grają z basem, to dziabnąć filtrem półkowym na okolice 250Hz).
Leady najlepiej ściąć półką na okolicy 150-250Hz i z góry by też nie zawadziło, jednak z umiarem, by nie utracić wyrazistości brzmienia.
Snare- jeżeli chcesz nisko, półka górnoprzepustowa na 250 i ścięcie z góry na wysokości ok. 12kHz, jeżeli wysoko to na okolicy 1kHz ściąć filtrem dolnozaporowym.
Haty, crashe i ride'y- zależnie od chęci uzyskania efektu obcięcie z dołu półką na wysokości 1kHz (można niżej, jednak trzeba uważać na interferencje z innymi brzmieniami) lub ok 5kHz.
Filtr półkowy- filtr o najbardziej stromej krzywej służący do najmocniejszego wyciszania.
Filtr górnoprzepustowy/dolnozaporowy- filtr, poniżej którego całe pasmo jest wyciszane (po lewej stronie krzywej), pozostaje całe pasmo po prawej stronie krzywej filtra. Mam nadzieję, że pomogłem
P.S. I tak wszystko trzeba dobrać na ucho, podałem ramy, wg których warto się stosować.
P.S.2 Side-Chain może być stosowany wszędzie, podałem tylko dwa użyteczne przykłady, z których sam korzystam
Pzdr"
Nie przyzwyczajaj się tylko do nexusa bo są również równie dobre wtyki lub nawet lepsze od dziecka reFX. Nexus to tylko jedna z wielu wtyk. Polecam Ci takie wtyki dzięki, którym wyprodukujesz transik jak i inne gatunki muzyki elektronicznej. Więc tak:
- NI Absynth (ja używam wersji 2 ale możesz używać wersji jaką uważasz),
- Alien303 - świetna wtyka do bassu, jak i linii acidowych,
- Bass Station - kolejna wtyka do brzmień basowych jak i leadów,
- Cameleon5000 - konkretna wtyka do padów, leadów itp., znajdziesz tu naprawdę jedyne w swoim rodzaju brzmienia i niekończące się możliwości ich edycji,
- NW BASS V2 - "mała wtyczka", a potrafi zdziałać naprawdę wiele ,
- Edirol Orchestral - jeśli kiedyś najdzie Cię ochota na dodanie brzmień orkiestry symfonicznej i pojedyńczych jej składników, ma bardzo naturalne brzmienia,
- Phoscyon - do kwaśnych brzmień, najlepszy emulator dziecka Rolanda TB303,
- Predator - syntezator, nadający się do kręcenia wszelakich brzmień,
- NI Pro - 53 - emulator syntezatora Prophet 5, da niemałe urozmaicenie twoim produkcją,
- STS-26 Pro - darmowa wtyka, która posiada możliwości, których niepowstydziła by się żadna komercyjna wtyka, świetne pady ,
- Superwave Pro, Superwave Trance Pro - wtyki ze świetnymi padami, leadami, itp(Superwave Pro), jak i naprawdę zajeb*stymi arpami i leadami z możliwością niekończącej ich edycji (Superwave Trance Pro),
- Sylenth 1 - kolejny syntezator obok, którego nie można przejść obojętnie,
- Vanguard - chyba nie muszę przedstawiać,
- Z3ta+ - tak samo wtyka bardzo dobrze znana z jedynymi w swoim rodzaju dźwiękami.
Wokół tych wtyk kręce się najczęściej. Zaopatrz się w nie, a na pewno nadadzą one twoim produkcją nowego, lepszego wyrazu. Nie zapomnij także o dobrych samplach perkusyjnych czy samplach FX i innych. W sprawie wtyk czy sampli pisz na PW lub na GG 9393369. Możesz także śmiało pisać o pomoc z bassem jeśli nadal coś nie będzie wychodzić. Pozdrawiam i życzę sukcesów w produkowaniu.