Jak sie robi "przestrzen"?

Tutaj trafiają utwory niezgodne z regulaminem oraz wszelkiego rodzaju duble.
Argano
Nowicjusz
Posty: 4
Rejestracja: 25 wrz 2009, 08:50

Jak sie robi "przestrzen"?

Post autor: Argano »

Witam. Tak jak w temacie chcialbym sie dowiedziec jak sie robi zeby w kawalku byla przestrzen? W moich kawalkach dzwiek jast tak jakby byl tuz za glosnikami, a w profesjonalnych kawalka slychac jakby musial pokonac jeszcze jakas wieksza przestrzen zanim dojdzie do nas(jest taki bardziej soft a mimo to ma kopa). Poza tym jest czysty tzn dobrze slychac poszczegolne elementy. Jak to zrobic?
Awatar użytkownika
darXide
Specjalista
Posty: 1347
Rejestracja: 28 kwie 2006, 18:33

Re: Jak sie robi "przestrzen"?

Post autor: darXide »

Kluczową rolę gra tu pogłos, weźmy tu fl'owską wtyczkę Fruity Reeverb dla przykładu. Jedziem od góry. Low/HighCut - ustawiamy tu częstotliwość odcięcia naszego pogłosu, jasne że dla basu będziemy ucinać więcej low co by nie bucał, dla werbli będzie się szukać odcięcia wysoko w high. Predelay to czas po jakim pojawia się pogłos. Room size to wielkość teoretycznego pomieszczenia w którym dźwięk wybrzmiewa. Decay to długość pogłosu. Dry to głośność dźwięku źródłowego, a reeverb do głośność pogłosu.

Mój patent na "cofanie" dźwięku to po prostu ujęcie dry do niskiego poziomu, kapkę więcej reever'ba, high damping zależy od brzmienia, decay dość krótki, diffusion zależy. Czasem używam tej metody do basów, ale na bardzo krótkim decay, high damping dość wysoko i room size 1, można tak dodać życia i pełni basom. Ważne żeby do wielu instrumentów dobierać odmienne pogłosy inaczej wszystko się zleje w kupę i będzie brzmieć sztywno.

Jeśli chcesz jako taki schemat rozkładania przestrzeni, to co nieco napiszę wg. mojego gustu. Stopa koniecznie w mono, w centrum, nie za dużo pogłosu, bas w mono pogłos jak napisałem wyżej, bass w stereo może zabrzmieć potężnie, ale to może posłużyć ew. na jakieś przejścia, pojedyncze wstawki. Werble, tu "zdania są podzielone", zależy co chcesz uzyskać, miękkie haty - dużo niskiego pogłosu, w oddali, ostre werble, krótki, wysoki pogłos, blisko w przestrzeni (roomsize 1, dry-100, reev-do smaku, niewiele) rozkładasz na lewo/prawo, konga mogą sobie dudnić z dołu, daleko. Instrumenty, to już według uznania, koniecznie panoramizacje (automatyzacje panning), nie chce się mi rozpisywać ;)
ODPOWIEDZ