Pokaż wyniki od 1 do 15 z 15

Temat: Mastering tutorial

  1. #1
    Status
    Offline
    Avatar dycha
    Weteran
    Dołączył
    Sep 2008
    Postów
    754
    Tematów
    83
    Lubię to!
    0
    Lubiany: 0 razy w 0 postach

    Mastering tutorial

    Witam. Ma ktoś może jakieś tutki na temat masteringu ?? Jeżeli tak to proszę wstawic :p będę bardzo wdzięczny :p Pozdraw.


  2. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  3. #2
    Status
    Offline
    weteran.png Avatar darXide
    Specjalista
    Dołączył
    Apr 2006
    Postów
    1,347
    Tematów
    254
    Lubię to!
    0
    Lubiany: 0 razy w 0 postach
    Ciężko by było zrobić tutorial masteringu, każdy kawałek wymaga innego podejścia do sprawy, tu presety i gotowce nic ci nie dadzą
    Poczytaj w necie na czym polega zasada działania kompresora i pomyśl jak to możesz wykorzystać, w skrócie, dynamika sygnału przekraczającego dany próg (threshold) będzie zbijana o krotność zawartą w ratio, jak łatwo się domyśleć, żeby kompresor wogóle zadziałał musi mieć ustawioną wartość poniżej zera. Gain podbija gotowy sygnał, kolanko ciężko wytłumaczyć, musisz się doczytać


  4. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  5. #3
    Status
    Offline
    Avatar dycha
    Weteran
    Dołączył
    Sep 2008
    Postów
    754
    Tematów
    83
    Lubię to!
    0
    Lubiany: 0 razy w 0 postach
    heh, siedzę głównie w hands upie Wogole dzieki ze odpisałeś A i teraz mam kolejne pytanie: Czy mogłbym w fl nic, kompletnie nic nie zrobic, tylko uzlozyc wszystko na patternach, i skompresować to w mp3, i mastering zrobić w jakimś progsi typu audacity czy cool edit ?? Czy w fl trzeba wszystko zrobic i pozniej w audacity korektować ?? Jeżeli wszystko w FL, to co na co nakładać ?? Chodzi mi jakie efekty na jaki sampel nalozyc np: kompresor na kicka itd. Pozdrawiam
    A i jeszcze jedno. jakby to pomogło w sprawie, to mam mixer podłączony pod kompa, który posiada 5 zakresowy equalizer, na prawy kanał i lewy. Może z tym mixerem kombinować ??? Dodam jeszcze ze jak robie kawałek, i pozniej odsłu****e (przez mixer na wieże) to dzwięk jest super. ALe jak juz podepne glosniki pod kompa (2.1) To dzwięk jest masakryczny, charczy, trzeszczy, piszczy


  6. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  7. #4
    LuQaSzEQ93
    Avatar LuQaSzEQ93
    to jak ci cos charczy i piszczy to musisz zmienic kartke muzyczna i głosniki


  8. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  9. #5
    Steven van Peter
    Avatar Steven van Peter
    Hmm.. jedyne co, to mogę Ci polecić wtyczkę VSTi do FL specjalnie do masteringu. Nazywa się TRackS . Poczytaj o niej na google i zachęcam Cię do jej odpalenia. Jest na prawdę przydatna. No i tak jak kolega mówi poczytaj o kompresorze i spróbuj się nim też pobawić. Pzdr


  10. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  11. #6
    Status
    Offline
    Avatar bartek5069
    Nowicjusz
    Dołączył
    Feb 2009
    Postów
    6
    Tematów
    3
    Lubię to!
    0
    Lubiany: 0 razy w 0 postach
    Cytat Napisał Steven van Peter Zobacz post
    Hmm.. jedyne co, to mogę Ci polecić wtyczkę VSTi do FL specjalnie do masteringu. Nazywa się TRackS . Poczytaj o niej na google i zachęcam Cię do jej odpalenia. Jest na prawdę przydatna. No i tak jak kolega mówi poczytaj o kompresorze i spróbuj się nim też pobawić. Pzdr
    w niecie nic nie ma na temat tej wtyczki


  12. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  13. #7
    Status
    Offline
    komisja-rekrutacyjna.pngfriend.png Avatar radekdudek11
    Specjalista
    Dołączył
    Dec 2009
    Postów
    1,651
    Tematów
    221
    Lubię to!
    44
    Lubiany: 89 razy w 73 postach
    budujesz kawalek to juz zaczynasz go masterowac wiec DYCHA lepiej nie bawic sie na odwrot z gotowego do z masterowanego , efect moze byc mizerny . ale dac sie da , ale czy masz kase na studio


  14. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  15. #8
    Status
    Offline
    weteran.pnguploader.png Avatar MARCO VAN HAYDEN
    Specjalista
    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Miami
    Postów
    1,116
    Tematów
    184
    Lubię to!
    129
    Lubiany: 78 razy w 72 postach
    Nic nie ma haha naucz sie obslugiwac google a znajdziesz ja znalazlem


  16. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  17. #9
    Dj Szczur
    Avatar Dj Szczur
    Tu masz tutorial masteringu.W prawdzie jest to niewiele ale myśle ze komuś pomoże.Z drugiej strony cieżko jest wytłumaczyć działanie masteringu,tak jak to mówił kolega "darXide"

    http://www.youtube.com/watch?v=ryKSO6BjRRs&feature=related


  18. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  19. #10
    Status
    Offline
    weteran.png Avatar Tebes
    Specjalista
    Dołączył
    Jul 2010
    Postów
    1,521
    Tematów
    99
    Lubię to!
    0
    Lubiany: 6 razy w 6 postach
    ja mogę doradzić, że jak zrobisz coś skomplikowanego albo jak masz niezbyt dobrego kompa, to zrenderuj sobie każdy instrument do osobnej ścieżki na włączonej opcji "song", potem poukładaj je ładnie na pattern'ach, podepnij każdą pod inny kanał i wtedy majstruj przy tym dopiero. kompa oszczedzisz i lepiej efekty bedziesz slyszal!
    edit: o qwa jaki to stary wątek haha:d


    Cytat Napisał Cj Ex3 Zobacz post
    Muzyka będzie muzyką, nawet jeśli ma jakiekolwiek powiązania z Tebesem



  20. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  21. #11
    Status
    Offline
    weteran.png Avatar darXide
    Specjalista
    Dołączył
    Apr 2006
    Postów
    1,347
    Tematów
    254
    Lubię to!
    0
    Lubiany: 0 razy w 0 postach
    Jest taka opcja przy renderingu "Split mixer tracks" - zapisuje wszystkie kanały miksera do osobnych plików. Jak ktoś robi wavy z dwudziestu kanałów miksera, przy 4-minutowym kawałku, to musi się przygotować na zarezerwowanie gigabajta i to lekką ręką.


  22. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  23. #12
    Status
    Offline
    music-producer.png Avatar Ciastek
    Specjalista
    Dołączył
    Dec 2008
    Postów
    1,695
    Tematów
    295
    Lubię to!
    10
    Lubiany: 7 razy w 4 postach
    Ja tam inaczej robię gdy mam ogarnięty miks, w mikserze zaznaczam tylko te kanały , które są odpowiedzialne za sekcje rytmiczną ( conga, ride, hihaty, kick, snare, clap itp). Wtedy to renderuje do wav zapisując np. jako "drums1.wav" (oczywiście renderuje w trybie song ). Analogicznie robię z innymi kanałami (odznaczam sekcje rytmiczną, zaznaczam np. sekcje "Bass"). W taki sposób tworzę 4-5 ścieżki, np: perka, bass, synth, fx, wokal. Na takich plikach wav, w nowo otwartym projekcie zaczynam myśleć nad finalizacją całości Bardzo ważne jest aby dobrze zrobić miks wszystkich kanałów ponieważ później jest duuużo zabawy z korekcją błędów

    "Co innego muzyka, która wywołuje emocje, a co innego emocje, które pretendują do tytułu muzyki..."

  24. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  25. #13
    Status
    Offline
    Avatar sistemzero
    Nowicjusz
    Dołączył
    Oct 2009
    Postów
    28
    Tematów
    26
    Lubię to!
    0
    Lubiany: 0 razy w 0 postach
    Nie mojego autorstwa , lecz może rzuci troszkę światła ^_^

    Tutek dotyczacy MASTERINGU


    A wiec pierwsze co musimy zrobic to sprawdzic czy nasz mix jest poprawnie zrobiony
    przede wszystkim czy nie ma przesteru czyli czy niektore elementy nie sa za glosno
    najlepiej posluzyc się miernikami z Wavelaba
    nastepna rzecza ktora musimy zrobic to zapetlic sobie utwor w wavelabie w miejscu w ktorym nasz kawalek jest w kulminacji (czyli tam gdzie gra najwiecej dzwiekow) .
    nastepna rzecz ktora wstawiamy jest Equalizer ja korzystam najczesciej z Q-10 z pakietu waves. Od razu wskazowka - powinno się equalizowac tylko poprzez ucinanie .np jesli chcesz uwydatnic niskie przytnij troszke srednie. A Wiec pierwsza rzecza ktora robimy to ucinamy niskie tony mniej wiecej w okolicach 40hz


    [Tylko zarejestrowani mogą widzieć linki. Kliknij Tutaj Aby Się Zarejestrować... Rejestracja trwa 30 sekund i jest darmowa!!]


    Robimy tak w ten sposob poniewaz niskie tonacje zagluszaja nieco gore .wiec zyskujemy przestrzeni

    nastepny krok to moj ulubiony liniowy kompresor wielopasmowy z pakietu Waves > Lin MB
    puszczamy nasz zapetlony numer i patrzymy na informacje dotyczaca dolin w utworze tzn Peak

    [Tylko zarejestrowani mogą widzieć linki. Kliknij Tutaj Aby Się Zarejestrować... Rejestracja trwa 30 sekund i jest darmowa!!]


    Kolejnym krokiem jest ustawienie tych samych wartosci w Treshold na kazdym bandzie

    [Tylko zarejestrowani mogą widzieć linki. Kliknij Tutaj Aby Się Zarejestrować... Rejestracja trwa 30 sekund i jest darmowa!!]


    Nastepnie ustawiamy MAKE UP na Auto , to pozwoli pozostawic utwor na takiej samej glosnosci gdy pociagniemy na dol TRESHOLD na MASTERZE

    [Tylko zarejestrowani mogą widzieć linki. Kliknij Tutaj Aby Się Zarejestrować... Rejestracja trwa 30 sekund i jest darmowa!!]


    Kolejna rzecza jest wlasnie Master Treshold przeciagamy go na dol az do momentu kiedy
    wykres naszego kawalka bedzie mniejwiecej po srodku niebieskiego pola czyli dzialania naszego multibanda

    [Tylko zarejestrowani mogą widzieć linki. Kliknij Tutaj Aby Się Zarejestrować... Rejestracja trwa 30 sekund i jest darmowa!!]


    Nastepnie lapiemy za MASTER ATTACK (Attack to moment w ktorym nasz kompresor zaczna dzialac) i ciagniemy go powoli do gory az do momentu kiedy mniejwiecej ustabilizuje się nasz wykres pomiedzy pierwszym a drugim bandem czyli na niskich tonacjach oczywisci robimy to na ucho ;P

    [Tylko zarejestrowani mogą widzieć linki. Kliknij Tutaj Aby Się Zarejestrować... Rejestracja trwa 30 sekund i jest darmowa!!]


    Pozostal nam jeszcz MASTER RELEASE (czyli moment w ktorym nasz kompresor konczy swoja prace ) Rowniez delikatnie ciagniemy go do gory az do momentu gdy pierwsze 2 bandy beda prawie ustawione horyzontalnie wzgledm siebie
    Klikajac na trim automatycznie ustawia się by nie bylo przesteru (nie powinny swiecic się czerwone diody po prawej gornej stronie)

    [Tylko zarejestrowani mogą widzieć linki. Kliknij Tutaj Aby Się Zarejestrować... Rejestracja trwa 30 sekund i jest darmowa!!]


    i to w sumie koniec pracy z LIN MB uwielbiam ten kompresor bo dodaje tego MIESA do utworu oraz genialnie podkreca dynamike utworu..

    Ostatnia rzecza jest Glosnosc naszego utworu

    Mozna to zrobic za pomoca WAVES L2 Limiter badz w wavelabie za pomoca Peak Master i Master Level (te wtyczki w polaczeniu daja nam rowniez limiter)


    najpierw musimy ustawic Out Celling na -0.1 , -0.2 to zalezy

    [Tylko zarejestrowani mogą widzieć linki. Kliknij Tutaj Aby Się Zarejestrować... Rejestracja trwa 30 sekund i jest darmowa!!]


    i teraz mozemy lapac za Treshold , ktory podbije nam glosnosc ALE zanim to zrobimy
    przydalby się nam jakis miernik . I tu wyjasnie dlaczego uzywam WAVELABa
    Wavelab na standardzie mamiernik o nazwie LEVEL METER jest to najlepszy miernik jaki kiedykolwiek widzialem dlatego kozystam z wavelaba .


    [Tylko zarejestrowani mogą widzieć linki. Kliknij Tutaj Aby Się Zarejestrować... Rejestracja trwa 30 sekund i jest darmowa!!]


    Podciagajac TRESHOLD W L2 musimy ciagle patrzec na RMS w LEVEL METER
    dzieki temu nasz utwor nie bedzie przesterowany maxymalnie robie do -8db

    Macie tu jeszcze odemnie program wraz z VST'kami.upnalem zebyscie nie musieli sie meczyc z szukaniem(czytajcie notatniki dolaczone do folderow)

    Part 1 :
    [Tylko zarejestrowani mogą widzieć linki. Kliknij Tutaj Aby Się Zarejestrować... Rejestracja trwa 30 sekund i jest darmowa!!]

    Part 2 :
    [Tylko zarejestrowani mogą widzieć linki. Kliknij Tutaj Aby Się Zarejestrować... Rejestracja trwa 30 sekund i jest darmowa!!]

    Part 3 :
    [Tylko zarejestrowani mogą widzieć linki. Kliknij Tutaj Aby Się Zarejestrować... Rejestracja trwa 30 sekund i jest darmowa!!]

    Part 4 :
    [Tylko zarejestrowani mogą widzieć linki. Kliknij Tutaj Aby Się Zarejestrować... Rejestracja trwa 30 sekund i jest darmowa!!]


    Bardzo przydatny tekst dla tych, którzy jeszcze nie kumają do czego jest equalizer
    Przedstawione są tu zakresy czętotliwości, ich charakterystyki, wskazówki itd.....
    Szkoda tylko że w teorii to wszystko tak ładnie jest poukładane.... Ale praktyka czyni mistrza, więc do roboty.
    Miłej lektury

    20-50Hz: W tym obszarze ucho nie słyszy zbyt dobrze; niższą część tego zakresu można bardziej odczuć niż usłyszeć. Tutaj żyją sobie odgłosy przejeżdżających w oddali ciężarówek i niepożądane dudnienia pochodzące z otoczenia. Odgłosy te można wytłumić. Jeśli jednak chcemy, by najniższe częstotliwości były dobrze odczuwalne, tę strefę trzeba ostrożnie podbić. Lepiej jednak zostawić te częstotliwości bez zmian, chyba że posiada się subwoofer albo szerokopasmowe odsłuchy, które potrafią wiernie reprodukować to pasmo dźwięku. W innym przypadku istnieje ryzyko dodania zbyt dużej ilości dołu. Zbyt dużo energii w tym paśmie szybko pochłonie dźwiękową przestrzeń i ściągnie miks do niższego, słabiej brzmiącego poziomu.

    63-80Hz: To środkowo-basowe pasmo należy podbić, jeśli chcemy by bas i uderzenie stopy miały większą siłę. Jest to również dobre pasmo do podbicia, kiedy chcesz by miks był bardziej ciepły, dół masywniejszy, a wokal, gitary i solówki saksofonu nie rozmazane. Zbyt dużo energii w tym paśmie może jednak pozbawić miks dźwiękowej przestrzeni i powodować przesterowania w głośnikach.

    100-160Hz: Kiedy konga, dumbek i inne instrumenty perkusyjne uderzane dłonią produkują rezonujące dudnienie, to pasmo trzeba zazwyczaj obciąć. Z drugiej strony, jeśli głośniki wytwarzają dużo dołu, ale gitara basowa z niejasnych przyczyn robi się słaba kiedy przechodzimy na odsłuchy Yamaha NS10M, lekkie podbicie w tym rejonie pozwoli odzyskać ciepło i odpowiednią równowagę miksu na mniejszych głośnikach. Należy jednak uważać aby nie przesadzić, ponieważ zbyt dużo energii w tej strefie może sprawić, że miks będzie sprawiał wrażenie dudnienia.

    200-250Hz: Te częstotliwości są zazwyczaj przyczyną zbyt dudniącego brzmienia gitary akustycznej. Lekkie podbicie w tym rejonie może dodać ciepła i pełni do słabego miksu, ale może ono również sprawić, że gitara basowa będzie rozmazana i niewyraźna. W przypadku problemów z rozróżnieniem nut granych przez bas można spróbować obciąć to pasmo zamiast podbijać średnie i wysokie częstotliwości. Uzyskamy w ten sposób jasność, której szukaliśmy, a miks będzie bardziej ciepły niż w przypadku podbicia wysokich tonów.

    315-400Hz: Kiedy ogólny miks jest jałowy, zazwyczaj tę częstotliwość należy obciąć. To samo dotyczy indywidualnych ścieżek, takich jak wokal - spróbuj najpierw obciąć te częstotliwości zamiast podbijać średnie i wysokie, a poprawisz wyrazistość śpiewanego tekstu zachowując ciepło nagrania.

    500-800Hz:Zbyt dużo energii w tym zakresie może sprawić, że miks będzie brzmiał twardo. Kiedy stopa perkusji brzmi jak uderzenie w gruby kawałek kartonu, zacznij od stłumienia tych częstotliwości. Masa przebojowych nagrań została nagrana z wyciętym zakresem tych właśnie częstotliwości, ale pamiętaj by nie przesadzić.

    1-2kHz: Te częstotliwości należy podbić, kiedy chcesz poprawić wyrazistość bez zwiększania słyszalności głosek wybuchowych. Podbicie może przywrócić jasność i definicję podstawowej wysokości dźwięku w przypadku mocno przesterowanych, brzęczących gitar. Gdy jednak miks zaczyna brzmieć jak klaksony w samochodach, to znak, by obciąć ten zakres.

    2,5-4kHz: Jest to strefa, w której ludzki słuch jest najbardziej wrażliwy. To oznacza dwie rzeczy. Po pierwsze, każda ścieżka, która ma się przebić przez miks, skorzysta na podbiciu tego pasma częstotliwości. Po drugie, zbyt dużo energii w tej strefie zmęczy słuch szybciej niż w przypadku innych zakresów.
    Kiedy miks wydaje ci się zbyt ostry, sprawdź czy to pasmo częstotliwości zostało podbite na poszczególnych ścieżkach. Jest to błąd popełniany przez wielu początkujących inżynierów dźwięku, stopniowo podbijających wysokie tony podczas pracy nad miksem, by zrekompensować zmęczenie słuchu. Następnego dnia, kiedy twój słuch jest wypoczęty, miks brzmi bardzo ostro. Generalnie lepiej jest obciąć częstotliwości rozmazujące miks niż podbijać strefę, w której szybciej męczy się ucho.

    5-10kHz: Większość głosek wybuchowych w wokalu objawia się właśnie w tym zakresie częstotliwości, choć przy głosie kobiecym głoski wybuchowe mogą sięgać aż do 11 albo 12 kHz. Obcięcie tego pasma zlikwiduje zakłócenia związane zgłoskami wybuchowymi, pozbawi ono również wokal niuansów, artykulacji i przejrzystości.
    Podbij górną część tego zakresu by uwypuklić sprężyny przy uderzeniach w werbel, stuknięcia przy uderzeniach w tom-tomy i klang stopy. Lekkie podbicie w tym rejonie może dać przyjemny, srebrzysty odgłos uderzanych strun gitary akustycznej. Zbytnie podbicie może jednak sprawić, że miks będzie brzmiał zbyt agresywnie.

    12,5-20kHz: Jest to pasmo, w którym szum analogowej taśmy i szum przedwzmacniacza są najbardziej słyszalne. Często można tu zastosować filtr dolnoprzepustowy pod warunkiem, że nie są to ścieżki perkusyjne i mają niewiele wysokich tonów (np. bas elektryczny i gitara). Niewielkie podbicie w tym rejonie może sprawić, że talerze będą naprawdę wyraźne. Średnie podniesienie poziomu w tym zakresie może dać miksowi wspaniały klimat lekkości i czytelności. W przeciwieństwie do pasm niższych częstotliwości, wyższa oktawa jest zazwyczaj bardziej pobłażliwa w stosunku do podbijania: możesz pozwolić sobie na więcej, zanim miks zacznie brzmieć zbyt jaskrawo i lodowato.
    Podczas pracy z korekcją trzeba pamiętać o jednej rzeczy: w większości przypadków lepiej jest obciąć niż podbijać. Wyjątki stanowią częstotliwości poniżej 250Hz i powyżej 12,5kHz. W tych ekstremalnych granicach spektrum dźwięku możesz czuć się swobodnie podbijając lub obcinając to co trzeba. Ale pomiędzy około 300Hz a 10kHz postępuj ostrożnie. Zbyt dużo podbicia gdziekolwiek w tym szerokim zakresie może spowodować, że instrument albo miks zabrzmi zbyt ostro i twardo.
    Na przykład, jeśli ścieżka jest zbyt rozmazana, spróbuj obniżyć niewyraźnie niższe częstotliwości zamiast podbijać średnie i wysokie tony, które mogą wyostrzyć brzmienie. Z drugiej strony, jeśli ścieżka brzmi zbyt ostro i przeszywająco, obniż poziom w okolicach od 2,5kHz do 4kHz zamiast podbijać średnie tony i bas. W większości przypadków twój miks zabrzmi cieplej i bardziej gładko.

    __________________________________________________ __________


    Naturalnie opisywanie dźwięku za pomocą słów jest procesem subiektywnym. Co jedna osoba postrzega jako dudniące, dla drugiej może zabrzmieć wspaniale. Powyższe wytyczne mogą być jedynie punktem początkowym w twoich własnych eksperymentach twórczych. Im więcej będziesz kręcić potencjometrami i obserwować wyniki, tym lepiej nauczysz się rozróżniać, co jest potrzebne danej ścieżce czy też całemu miksowi.
    Parę praktycznych uwag bardzo pomocnych przy praktycznym zastosowaniu equalizerów w miksowaniu materiału.


    1 Należy wziąć pod uwagę, jak i na czym materiał był nagrywany. Jeśli był on nagrywany bezpośrednio do komputerowej stacji roboczej DAW bez zastosowania w torze urządzeń kształtujących dźwięk, to niemal na pewno będzie wymagał dosyć drastycznego użycie eqalizerów przy miksowaniu. Ściezki wysolowane będą brzmiały wprawdzie potężnie i czysto, słowem bardzo dobrze, ale nie będą się chciały ze sobą połączyć puszczone wszystkie na raz, poszczególne insturmenty pomiomo pieknego brzmienia solo będą gineły w miksie, a całość zabrzmi płasko i niewyraźnie. Podobnie, jeśli stosowane były instrumenty VST i były one renderowane na zero, bez użycia jakichkolwiek procesorów, analogowych czy software’owych to ich ściezki będą wymagały zastosowania radykalnej equalizacji.

    2 Jeśli podczas nagrywania materiału były zastosowane szlachetnie brzmiące urządzenia analogowe, kształtujące dźwięk podobnie do szpulowych magnetofonów i lampowych kompresorów używanych początkowo w studiach, to ścieżki takie wymagać będą już mniejszej ingerencji. Equalizer nadal może okazać się potrzebny, jednak dźwięk będzie już ukształtowany na tyle, że może być on użyty mniej radykalnie.

    3 Podczas equalizacji ścieżek należy zawsze mieć na uwadze 2 rzeczy: co zrobić, aby wydobyć najcharakterystyczniejszą cechę danego instrumentu , czy głosu, oraz jak skontrastować poszczególne ścieżki ze sobą. Ucho słuchacza wychwyci najdrobniejsze niuanse zawarte w takich kontrastach.

    4 Zamiast podgłaśniać instrument, który jest słabo słyszalny w miksie warto zamiast tego postarać się znaleźć equalizerem pewną częstotliwość, która jest dla niego charakterystyczna i podbić ją. Dla np. stopki perkusji nie musi to być wcale częstotliwość basowa, warto spróbować podbić np. z zastosowaniem dość wąskiego „Q” okolicę 1000 Hz, często podbicie nawet o 2-3 db da bardzo zauważalną poprawię słyszalności w miksie.

    5 Warto myśleć o miksie jako o gigantycznym puzzle. Ścieżki, aby pasowały, muszą się zazębiać. Jeśli więc dodajemy gdzieś 1500 hz, to warto tę częstotliwość ująć na innej ścieżce. Prowadzi to do tego, że ścieżki nie wygaszają wzajemnie swoich częstotliwości, ale funkcjonują jak dobrze zazębiający się mechanizm. Tak więc każdy instrument powinien zajmować swoje własne miejsce w miksie. Equalizacja jest jedną z czterech metod stosowanych przez inżynierów w miksie, aby poprawić rozróżnialność ścieżek. Pozostałe trzy to panorama stereo ścieżki, jej głośność oraz opóźnienie\\przyspieszenie czasowe w celu przesunięcia ścieżki i tym samym zmianę wybrzmienia spektralnego z częstotliwościami innych ścieżek.

    6 Stopka perkusji i bas są dwoma instrumentami tworzącymi fundament spektralno-rytmiczny brzmienia. Należy zwrócić uwagę, aby częstotliwości ich się uzupełniały, a nie znosiły. Niedobrze jest podbić zarówno stopę, jak i bas w zakresie 80 db. Znacznie lepiej jest podbić bas przy 120 db, a stopkę przy 80 db, lub też na odwrót. Obydwa instrumenty będą wtedy znakomicie ze sobą współpracować, bedąc jednocześnie świetnie słyszalne jeden na tle drugiego. Ponadto warto poeksperymentować w granicy niższego środka brzmienia. Jeśli podetniemy nieco bas w okolicy 250 Hz, gdzie leży najwięcej „błota” dla gitary basowej, a jednocześnie dodamy nieco wyższego środka, około, powiedzmy, 1800 Hz, bas doskonale wyklaruje się na tle stopki. Jeżeli nakładamy na to powiedzmy gitarę elektryczną, warto obciąć z niej filtrem półkowym wszystko poniżej 80 Hz, co sprawi, że bas i stopka zyskaja dla siebie jeszcze więcej miejsca w miksie. Jeśli będziemy postępować podobnie z każdym instrumentem, obcinając w nich pewne niepotrzebne częstotliwości, a dodając inne, to uzyskamy efekt doskonale brzmiącego, zazębiającego się miksu.


  26. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  27. #14
    Status
    Offline
    klubowiczLnmC.png Avatar Tomcho111
    Klubowicz
    Dołączył
    Jul 2010
    Postów
    353
    Tematów
    58
    Lubię to!
    1
    Lubiany: raz, w jednym poście
    Co do wtyczki pod mastering polecam Izotope Ozone, oraz do wokalu Izotope Nectar.


  28. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  29. #15
    Status
    Offline
    Avatar Violet Rocket
    Specjalista
    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Elblag
    Postów
    1,330
    Tematów
    68
    Lubię to!
    0
    Lubiany: 3 razy w 2 postach
    Cytat Napisał Tomcho111 Zobacz post
    Co do wtyczki pod mastering polecam Izotope Ozone, oraz do wokalu Izotope Nectar.
    Dzięki, o wielki czarodzieju za tę radę. Przyda się ona autorowi tematu, który napisał to ponad 2 lata temu...



  30. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  


Jeżeli interesuje Cię forum muzyczne, stworzone z prawdziwej pasji i miłości do muzyki, to właśnie znalazłeś właściwe miejsce, które wychodzi na przeciw oczekiwaniom, nawet najbardziej wymagających użytkowników. Muzikum.pl forum muzyka, to przejrzyście, intuicyjnie i profesjonalnie prowadzony serwis muzyczny, który koncentruje ludzi interesujących się tą samą muzyką, dzielących się swoimi opiniami, doświadczeniami, a także muzycznymi propozycjami na forum. Muzyka to główny, a także podstawowy temat portalu, który rozwija różnorodne wątki, cieszące sie ogromną popularnością wśród czytelników. Na naszej witrynie, nie tylko znajdziesz ciekawe wątki, jakich tematem będzie muzyka Trance, dźwięki Rock'a, Rock& Roll'a, muzyki Retro, R'n'B, Disco Polo, czy Hardstyle & Jumstyle, klubowa muzyka, muzyka dance, muzyka impreza i wielu innych gatunków muzycznych, lecz także przeczytasz najgorętsze newsy z branży muzycznej. Prezentujemy również sylwetki oraz biografie Muzycznych Producentów, a także DJ -ów pochodzących z Polski oraz zza granicy. U nas dowiesz się, do którego klubu, bądź dyskoteki warto zajrzeć, a których lepiej unikać. Informujemy o nadchodzących imprezach klubowych, eventach, a także, o aranżowanych spotkaniach użytkowników. Na muzikum.pl najnowsza muzyka , nie tylko posłuchasz ulubionych kawałków, ale także odkryjesz nowe dźwięki poszerzając swoje, muzyczne horyzonty. Z łatwością dołączysz do tej grupy naszych użytkowników, których muzyczne preferencje będą Ci bliskie i zaczniesz współtworzyć społeczność ludzi kochających muzykę, ponad wszelkimi podziałami.


Najlepsze DemotywatoryLicytacje Komornicze

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147