Pokaż wyniki od 1 do 2 z 2

Temat: Wykorzystanie generatora szumów w syntezatorach vst.

  1. #1
    Status
    Offline
    weteran.png Avatar darXide
    Specjalista
    Dołączył
    Apr 2006
    Postów
    1,347
    Tematów
    254
    Lubię to!
    0
    Lubiany: 0 razy w 0 postach

    Wykorzystanie generatora szumów w syntezatorach vst.

    Wielu z was, z tych bardziej dociekliwych, znających chociaż podstawy syntezy, zauważyła, że ogromna większość syntezatorów ma zaimplementowany generator szumów zazwyczaj w formie oscylatora, do którego można załadować przebieg o takiej charakterystyce. Często jest też wybór między szumem białym, a różowym. Można sobie w głowie powiedzieć: "Na co komuś coś co szumi? Przeca w kawałku staram się uzyskać jak najczystsze brzmienia, które z trudem wyciskam z wtyczek, a tu ot tak ktoś implementuje mi zaszumiacze do wszystkich instrumentów". Tymczasem zastosowanie szumów jest bardzo szerokie, od brzmień perkusyjnych, przez różnorakie efekty brzmieniowe, lub po to żeby dodać do kawałka trochę harmonicznych sprytnie gdzieś szum ukrywając, w końcu sam dithering polega na dodawaniu ekstremalnie cichego szumu do sygnału,. No dobra, z tym ditheringiem to wyjechałem jak chłop w pole kulawym koniem, ale przejdźmy może do merituum.

    Zacznijmy więc może od brzmień perkusyjnych. Manipulacje brzmieniem nie są tu skomplikowane, kierować się należy przede wszystkim własnym słuchem, pamiętając też, że w muzyce nic nie sprawdza się lepiej niż przemyślnie zachowany umiar. Otwieramy więc sobie cokolwiek co ma generator szumu (np 3xosc), wybieramy z dostępnych przebiegów szum, w przypadku 3soxc mamy tylko biały szum, wyłączamy (wyciszamy) resztę przebiegów i bierzemy się do roboty. Teraz przechodzimy do obwiedni głośności. Załóżmy, że chcę otrzymać jakiś tam closed hihat. W takim wypadku wybrzmienie musi być krótkie i słyszalne natychmiast, czyli wnioskujemy, że zagra on bez ataku, z krótkim decayem. Np attack:0 sustain:0, release:0, no i stosunkowo krótki decay. Przede wszystkim jednak trza wyciszyć dolne pasma, szczegółowa korekcja wydaje mi się według uznania.

    W tym momencie nasz hat brzmi jak... największa chała :P Więc musimy się teraz troszkę spocić przy mikserze. W zestawach gotowych sampli przygotowywanych np. przez: Vengeance, Souniccouture czy Native Instruments wystarczy z reguły dopasować brzmienie, dodać trochę pogłosu i spanoramizować. Tu jesteśmy jednak projektantami brzmienia i wszystko się może przydać. Na początek coś co zbliży nieco brzmienie do świata realnego, czyli opóźnienia. Chorus, klonuje sygnał i w locie przesuwa te dźwięki względem siebie w czasie. Delay, w szczególności taki, który znacząco wpływa na brzmienie. Zaskakujące efekty można znaleźć w Delay Banku, nic jednak nie stoi na przeszkodzie by samemu coś zdziałać. Stereo Enhancer, można delikatnie odciągnąć moment rozpoczęcia wybrzmiewania dla prawego lub lewego kanału. Reeverb, no oczywiście trza to jakoś upłynnić w odbiorze. Bardzo efektownym zabiegiem może się okazać próba "otwierania" naszego closed hata. Automatyka parametrów obwiedni może zrobić z closed hata, brzmienie typu open hat. Wydłużamy lekko decay, próbujemy coś z sustainem, a można i nawet próbować ataku. Inne efekty to kwestia słuchu, teretycznie wszystko się może przydać. Pamiętajcie, żeby używając masy efektów posłuchać jak hat gra bez któregoś z nich, albo zmienić kojelność efektów, lub stopień domiksowania między efektem a nieprzetworzonym sygnałem. Jeśli dalej brzmi to cienko to można spróbować domiksować jakiś sampel, a może i nawet kilka, co by nie.

    Można zrobić też clapa, lub dodatek do niego. Obwiednia wygląda podobnie, ale trochę więcej trzeba dać teraz pograć dołowi. Tu również trzeba się popisać kreatywnym użyciem naszych zasobów wtyczkowych, pamiętając jeszcze tylko, że clap raczej będzie bliżej centrum panoramy niż hat.

    Teraz zajmijmy się fx'ami no tu pole do popisu jest ogromne, ale używamy względnie podobnych efektów jak w przypadku closed hata, tym razem brzmienie musi być względnie długie, zależnie od tego co chcemy osiągnąć. Można zrobić np. długi na jakieś 4 takty, dajemy mu jakieś lfo, "rozpędzamy" go np. wejściem na free filtrze, blood overdrivie, czy od biedy nawet głośnością, odważnie panoramizujemy.

    W zasadzie to wszystko, mógłbym jeszcze na początku wnikać w samą naturę szumu, ale powiedzmy, że można by dyskutować nad kwestią przydatności takiej wiedzy :P
    __________________
    Zabraniam kopiowania i publikowania artykułu na innych forach, witrynach, etc, bez mojej zgody.


  2. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  3. #2
    Status
    Offline
    music-producer.png Avatar Ciastek
    Specjalista
    Dołączył
    Dec 2008
    Postów
    1,695
    Tematów
    295
    Lubię to!
    10
    Lubiany: 7 razy w 4 postach
    Jeśli chodzi o szumy to tylko i wyłącznie wykorzystać je mogę jako FX'y ... (SweepUp czy SweepDown itp.) Po prostu jestem leniwy i kręcenie własnych Hihatow czy Clapow na takich szumach to nie dla mnie wole jakieś wavy przerabiać ... Ale z szumów nie można rezygnować ponieważ dzięki dodaniu lekkiego szumu w jakiejś wtycze ( Np w Sytrusie ) można uzyskać na prawdę fajne dźwięki

    Dobry "artykuł"

    "Co innego muzyka, która wywołuje emocje, a co innego emocje, które pretendują do tytułu muzyki..."

  4. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  


Jeżeli interesuje Cię forum muzyczne, stworzone z prawdziwej pasji i miłości do muzyki, to właśnie znalazłeś właściwe miejsce, które wychodzi na przeciw oczekiwaniom, nawet najbardziej wymagających użytkowników. Muzikum.pl forum muzyka, to przejrzyście, intuicyjnie i profesjonalnie prowadzony serwis muzyczny, który koncentruje ludzi interesujących się tą samą muzyką, dzielących się swoimi opiniami, doświadczeniami, a także muzycznymi propozycjami na forum. Muzyka to główny, a także podstawowy temat portalu, który rozwija różnorodne wątki, cieszące sie ogromną popularnością wśród czytelników. Na naszej witrynie, nie tylko znajdziesz ciekawe wątki, jakich tematem będzie muzyka Trance, dźwięki Rock'a, Rock& Roll'a, muzyki Retro, R'n'B, Disco Polo, czy Hardstyle & Jumstyle, klubowa muzyka, muzyka dance, muzyka impreza i wielu innych gatunków muzycznych, lecz także przeczytasz najgorętsze newsy z branży muzycznej. Prezentujemy również sylwetki oraz biografie Muzycznych Producentów, a także DJ -ów pochodzących z Polski oraz zza granicy. U nas dowiesz się, do którego klubu, bądź dyskoteki warto zajrzeć, a których lepiej unikać. Informujemy o nadchodzących imprezach klubowych, eventach, a także, o aranżowanych spotkaniach użytkowników. Na muzikum.pl najnowsza muzyka , nie tylko posłuchasz ulubionych kawałków, ale także odkryjesz nowe dźwięki poszerzając swoje, muzyczne horyzonty. Z łatwością dołączysz do tej grupy naszych użytkowników, których muzyczne preferencje będą Ci bliskie i zaczniesz współtworzyć społeczność ludzi kochających muzykę, ponad wszelkimi podziałami.


Najlepsze DemotywatoryLicytacje Komornicze

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147