Pokaż wyniki od 1 do 7 z 7

Temat: Mastering - Podział pasma itp.

  1. #1
    Status
    Offline
    promo-dj.png Avatar Dendix
    Klubowicz
    Dołączył
    Dec 2009
    Postów
    396
    Tematów
    42
    Lubię to!
    0
    Lubiany: 0 razy w 0 postach

    Mastering - Podział pasma itp.

    Dodam , że tutek nie jest mój ...


    Podział Pasma


    Wiedząc jaki wpływ ma na dźwięk każde pasmo częstotliwości, masz do dyspozycji gotowy plan perfekcyjnego miksu. Jego perfekcja pojawi się wtedy kiedy będziesz w stanie dostrzec czego mu trzeba. Niezależnie od tego czy miksujesz czy też dokonujesz remastringu zmiana w danym paśmie pociągnie za sobą podobny skutek. Na początek bas:

    20-50Hz

    W tym obszarze ludzkie ucho nie słyszy zbyt dobrze. Dudnienie, które odczuwasz, a dobiega ona z oddalonej przecznicy to właśnie ten zakres częstotliwości. Problem jest dość prosty do usunięcia przy pomocy dowolnego korektora. Najlepiej jest zostawić to pasmo w spokoju, gdyż zbyt wiele energi w tym miejscu ściąga miks do niższego, słabiej brzmiącego poziomu.

    63-80Hz

    To jest pasmo środkowo-basowe. Można je podbić jeśli chcesz by uderzenie stopy miało większą siłę. Jest to również dobre pasmo, gdy chcesz by miks miał więcej ciepła, dół był masywniejszy, a wokal , gitary i saksofon nie rozmazane. Zbyt dużo energii w tym paśmie może powodować przesterowania w głośnikach i pozbawić miks przestrzeni dźwiękowej.

    100-160Hz

    Kiedy słyszysz jakieś rezonujące dudnienie z instrumentów perkusyjnych np. konga, to pasmo zazwyczaj należy obciąć. Lekkie podbicie w tym paśmie może również dodać ciepła do suchego miksu.

    200-250Hz

    Te częstotliwości są zazwyczaj przyczyną zbyt dużego dudnienia gitary akustycznej. Lekkie podbicie dodaje ciepła, zbyt dużo energii sprawia, że gitara basowa traci selektywność i robi się rozmazana.

    315-400Hz

    Kiedy ogólny miks robi się jałowy te częstotliwości zazwyczaj należy podciąć. To samo dotyczy indywidualnych ścieżek, zamiast podbijać średnie i wysokie tony obetnij najpierw ten zakres.

    500-800Hz

    Zbyt dużo energii w tym zakresie sprawia, że miks robi się twardy. Kiedy stopa brzmi jak uderzenie w karton stłum te częstotliwości. Masa przebojowych nagrań została zmiksowana z wyciętym zakresem tych częstotliwości.

    1-2kHz

    Te częstotliwości należy podbić, gdy chcesz poprawić wyrazistość bez zwiększania słyszalności głosek wybuchowych (p, b, t). Często lekkie podbicie w tym zakresie ciekawie przybliża brzmienie gitary elektrycznej. Jednak jeśli twój miks zaczyna brzmieć jak klaksony w samochodach to czas by obciąć ten zakres.

    2,5-4kHz

    Jest to strefa, w której ludzki słuch jest najbardziej wrażliwy. Oznacza to, że każda ścieżka która ma się przebić przez miks skorzysta z podbicia tych częstotliwości. Po drugie, zbyt dużo energii w tym zakresie zmęczy słuch i sprawi że miks będzie brzmiał mało atrakcyjnie. Kiedy miks wydaje Ci się zbyt ostry, sprawdź czy to pasmo częstotliwości zostało podbite na poszczególnych ścieżkach. Jest to często popełniany błąd przez młodych realizatorów. Generalnie jednak dużo lepiej jest obciąć częstotliwości rozmazujące miks niż podbijać te, które męczą słuch.

    5-10kHz

    Większość zgłosek wybuchowych pojawia się właśnie w tym paśmie. Aby uwypuklić na przykład sprężyny w werblu, stuknięcia przy uderzeniach w tom tomy i klan stopy należy podbić górną część tego pasma. Lekkie podbicie w tym paśmie daje strunom gitary akustycznej przyjemny, srebrzysty dźwięk. Jednak zbyt wiele energii w tym zakresie może sprawić, że miks zabrzmi zbyt agresywnie.

    12,5-20kHz

    To pasmo gdzie wszelkiego rodzaju szumy są najbardziej słyszalne. Często można tu zastosować filtr dolnoprzepustow, pod warunkiem, że nie są to ścieżki perkusyjne i nie mają zbyt wiele wysokich tonów. Lekkie podbicie w okolicach 18kHz daje miksowi wspaniały klimat lekkości. Ten zakres jest dużo bardziej pobłażliwy na podbicia niż niższe partie pasma. " W myśl zasad techniki realizacji dźwięku cały zakres częstotliwości akustycznych można podzielić również nieco inaczej na sześć części: 1) 16 - 60 Hz. Jest to zakres bardzo niskiego basu. Zawiera on dźwięki bardziej odczuwalne, niż słyszalne. Nadają one muzyce więcej mocy, nawet, jeśli występują niezbyt często. Za duże podbicie tego zakresu może spowodować głuche, rozmyte brzmienie i brak rzeczywistego basu na mniejszych głośnikach. Na ten zakres powinieneś szczególnie uważać, jeśli zajmujesz się nagłaśnianiem i jeśli nie chcesz dokonywać częstych napraw lub zakupów głośników niskotonowych. 2) 60 - 250 Hz. Zakres ten zawiera podstawowe dźwięki sekcji rytmicznej. Korygowanie tego pasma może zmienić równowagę muzyczną nagrania, spowodować brzmienie płaskie i suche, lub jędrne i mięsiste. Nadmierne podbicie tych częstotliwości może dać brzmienie dudniące. 3) 250 Hz - 2 kHz. Średnica, zawiera dźwięki harmoniczne niskiego rzędu (podstawowe) większości instrumentów muzycznych. Nadmierne podbicie tego pasma może dać brzmienie telefoniczne. Podbicie zakresu 500 Hz - 1 kHz daje brzmienie podobne do rogu, podbicie zakresu 1-2 kHz powoduje, że brzmienie staje się blaszane. Zbytnie uwypuklanie średnicy może spowodować zmęczenie słuchu. 4) 2 - 4 kHz. Górna średnica. Nieumiejętne operowanie korekcją w tym zakresie może zmniejszyć zrozumiałość mowy, powodując seplenienie i czyniąc takie zgłoski, jak m, b, w nierozpoznawalne. Za silne podbijanie tego zakresu, szczególnie w okolicy 3 kHz, może spowodować zmęczenie słuchu. Podcięcie 3 kHz w podkładzie instrumentalnym i niewielkie podbicie tej częstotliwości dla wokalu poprawia jego czytelność bez zwiększania głośności. Przy odwrotnym postępowaniu wokal może nadmiernie wtopić się w podkład. 5) 4 - 6 kHz. Prezencja. Ten zakres ma wpływ na jasność i wyrazistość głosu i instrumentów. Podbicie tego zakresu powoduje pozorne przybliżenie dźwięku do słuchacza. Podbicie o 6 dB zakresu wokół częstotliwości 5 kHz powoduje, że pozorny poziom natężenia dźwięku jest wyższy o ok. 3 dB. Podcięcie tego zakresu powoduje pozorne oddalenie dźwięku. 6) 6 - 16 kHz. Góra pasma. Ma ona wpływ na jasność i klarowność dźwięku. Za duże podbicie może spowodować syczenie wokalu. Opisany podział jest punktem wyjścia dla świadomego kształtowania ostatecznego brzmienia i będzie dla Ciebie pomocny nie tylko przy używaniu korektorów, lecz również przy doborze barwy instrumentów; dotyczy on też doboru i odpowiedniego stosowania mikrofonów.

    Pasmo w podziale na instrumenty


    Wszystkie instrumenty mają swoje charakterystyczne zakresy częstotliwości. Dla każdego z nich będzie więc istniała średnica, dół i góra - inne dla basu, inne dla wokalu, a jeszcze inne dla hi-hatu.

    Bas

    Atak instrumentu możesz zmieniać korygując pasmo 700 - 1000 Hz, dół wzmocnisz dodając 60 - 80 Hz, poszumy strun znajdziesz przy ok. 2.5 kHz. Metaliczne brzmienie basu uzyskasz przez podbicie zakresu powyżej 3 kHz.

    Stopa

    Atak mieści się tu w zakresie 2.5 - 4 kHz, dół przy 60 - 80 Hz. Możesz spróbować podciąć niską średnicę przy ok. 600 Hz.

    Werbel

    Praktycznie najlepiej brzmi liniowo (spróbuj!), korygując zakres ok. 4 kHz zmienisz słyszalność sprężyn, podbijając trochę 10 kHz wzmocnisz atak, pełnię uzyskasz regulując zakres 100 - 250 Hz.

    Tomy

    Atak występuje tu przy ok. 4 kHz, dół mieści się przy ok. 150 - 200 Hz (duży kocioł - nieco niżej), spróbuj podciąć zakres przy ok. 400 Hz.

    Blachy

    Góra, blask mieści przy 7.5 - 10 kHz, użyteczne jest podcięcie dołu i średnicy, poniżej 1 kHz. Podbicie 3 kHz może dać agresywną, jazgoczącą barwę.

    Gitara elektryczna

    Spróbuj nagrywać liniowo, jeśli brzmienie wyjściowe jest dobre. Podbicie zakresu powyżej 2.5 kHz rozjaśnia i pozornie przybliża instrument, pełnia brzmienia mieści się w zakresie ok. 250 Hz. Za duże podbicie zakresu w pobliżu 10 kHz w przypadku gitary przesterowanej może dać nieprzyjemne, bzyczące brzmienie.

    Gitara akustyczna

    Nad pełnią brzmienia zapanujesz regulując zakres 150 - 240 Hz, klarowność uzyskasz operując korekcją w paśmie 2.5 - 5 kHz. Bardzo jasne, selektywne brzmienie przy akordowym graniu kostką uzyskasz podbijając pasmo w okolicy 8 kHz.

    Barwy syntetyczne

    Pełnia brzmienia leży w zakresie 150 - 250 Hz, ostrość brzmienia uzyskasz podbijając zakres 7.5 - 10 kHz; zwróć baczną uwagę na najniższy zakres pasma akustycznego - może być konieczne włączenie filtru górnoprzepustowego HPF.

    Głos

    Prezencja leży tu w pobliżu 5 kHz; jeśli nadmiernie podbijesz zakres powyżej 7.5 kHz, możesz spowodować syczenie. Jeśli będziesz chciał uzyskać jasne brzmienie wokalu, może być niezbędny tzw. deeser, łagodzący głoski syczące (wspominałem już o tym urządzeniu w odcinku poświęconym procesorom dynamiki). Pełnię brzmienia możesz kontrolować w paśmie leżącym w okolicy 120 Hz Nie bój się eksperymentowania, pamiętając jednak o ograniczeniach i niekorzystnych zjawiskach. Pamiętaj również, że korekcja jest tylko uzupełnieniem procesu realizacji, a nie jedynym i najważniejszym środkiem wiodącym do celu, ponieważ nic nie jest w stanie zastąpić umiejętności dobrego instrumentalisty i markowego, dobrze przygotowanego instrumentu. Proces kreowania brzmienia składa się ponadto z wielu innych zabiegów, znacznie bardziej ważnych od korekcji. Jeśli twój mały domowy mikser ma proste korektory, to nie musisz się tym martwić, ponieważ najważniejsza jest pomysłowość i dobry, wrażliwy słuch. Na pewno znasz amerykańskie nagrania z lat pięćdziesiątych, kiedy mikrofony, miksery i magnetofony były znacznie gorszej, niż dzisiaj jakości. Niektóre z tych nagrań są do dziś niedoścignionym wzorem - próbuje się wręcz ponownie uzyskać takie właśnie brzmienia.

    Myślę że się przyda...


  2. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  3. #2
    Status
    Offline
    Avatar tylerg
    Nowicjusz
    Dołączył
    Mar 2010
    Postów
    45
    Tematów
    10
    Lubię to!
    0
    Lubiany: 0 razy w 0 postach
    oo jak pięknie, pewnie że się przyda, masz thanksa


  4. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  5. #3
    Status
    Offline
    music-producer.png Avatar lsudny
    Ekspert
    Dołączył
    Aug 2009
    Postów
    2,923
    Tematów
    88
    Lubię to!
    13
    Lubiany: 14 razy w 13 postach
    Przyczepię się do paru bezsensownych rzeczy.

    Najlepiej jest zostawić to pasmo w spokoju, gdyż zbyt wiele energi w tym miejscu ściąga miks do niższego, słabiej brzmiącego poziomu.
    Nie rozumiem... Zostawić w spokoju, bo za dużo tamtych częstotliwości rujnuje miks? To znaczy, że nic nie robić, żeby brzmiało gorzej? Bez sensu.

    Jest to również dobre pasmo, gdy chcesz by miks miał więcej ciepła, dół był masywniejszy, a wokal , gitary i saksofon nie rozmazane.
    Od kiedy saksofon gra basy?

    klan stopy
    wtf


  6. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  7. #4
    Status
    Offline
    promo-dj.png Avatar Dendix
    Klubowicz
    Dołączył
    Dec 2009
    Postów
    396
    Tematów
    42
    Lubię to!
    0
    Lubiany: 0 razy w 0 postach
    Hmm, najlepiej jest je odciąć , ale autor miał na myśli 2 opcje obcięcie i podbicie tego rejonu.
    Czyli gdy obetniesz będzie dobrze , zaś gdy podbijesz może to diametralnie zmienić twój mix.
    Z tym saksofonem teraz , chodziło oto że :
    "Można je podbić jeśli chcesz by uderzenie stopy miało większą siłę."
    Jak wiadomo , chodzi o stopę ma mieć "kopa" poprostu a co do saksofonu to jeżeli podbijesz tą częstotliwość kick bd wybity , a saksofon bd miał więcej przestrzeni .
    Z tym klanem sam nie wiem oco b.


  8. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  9. #5
    Status
    Offline
    music-producer.png Avatar lsudny
    Ekspert
    Dołączył
    Aug 2009
    Postów
    2,923
    Tematów
    88
    Lubię to!
    13
    Lubiany: 14 razy w 13 postach
    Wczoraj pisałem to wieczorem i nie skumałem że chodzi o klang stopy Się zastanawiam, jaki klan i nie skojarzyłem.


  10. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  11. #6
    Status
    Offline
    promo-dj.png Avatar Dendix
    Klubowicz
    Dołączył
    Dec 2009
    Postów
    396
    Tematów
    42
    Lubię to!
    0
    Lubiany: 0 razy w 0 postach
    no właśnie klan ? nie miałem pojęcia o co b


  12. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  13. #7
    Status
    Offline
    Avatar krzaki1993
    Nowicjusz
    Dołączył
    Sep 2008
    Postów
    10
    Tematów
    1
    Lubię to!
    0
    Lubiany: 0 razy w 0 postach
    świetne!!! przyda się


  14. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  


Jeżeli interesuje Cię forum muzyczne, stworzone z prawdziwej pasji i miłości do muzyki, to właśnie znalazłeś właściwe miejsce, które wychodzi na przeciw oczekiwaniom, nawet najbardziej wymagających użytkowników. Muzikum.pl forum muzyka, to przejrzyście, intuicyjnie i profesjonalnie prowadzony serwis muzyczny, który koncentruje ludzi interesujących się tą samą muzyką, dzielących się swoimi opiniami, doświadczeniami, a także muzycznymi propozycjami na forum. Muzyka to główny, a także podstawowy temat portalu, który rozwija różnorodne wątki, cieszące sie ogromną popularnością wśród czytelników. Na naszej witrynie, nie tylko znajdziesz ciekawe wątki, jakich tematem będzie muzyka Trance, dźwięki Rock'a, Rock& Roll'a, muzyki Retro, R'n'B, Disco Polo, czy Hardstyle & Jumstyle, klubowa muzyka, muzyka dance, muzyka impreza i wielu innych gatunków muzycznych, lecz także przeczytasz najgorętsze newsy z branży muzycznej. Prezentujemy również sylwetki oraz biografie Muzycznych Producentów, a także DJ -ów pochodzących z Polski oraz zza granicy. U nas dowiesz się, do którego klubu, bądź dyskoteki warto zajrzeć, a których lepiej unikać. Informujemy o nadchodzących imprezach klubowych, eventach, a także, o aranżowanych spotkaniach użytkowników. Na muzikum.pl najnowsza muzyka , nie tylko posłuchasz ulubionych kawałków, ale także odkryjesz nowe dźwięki poszerzając swoje, muzyczne horyzonty. Z łatwością dołączysz do tej grupy naszych użytkowników, których muzyczne preferencje będą Ci bliskie i zaczniesz współtworzyć społeczność ludzi kochających muzykę, ponad wszelkimi podziałami.


Najlepsze DemotywatoryDarmowy KatalogForum Download

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147