Obszerny opis paneli FL Studio

Awatar użytkownika
DJ Adammo
Weteran
Posty: 654
Rejestracja: 05 lip 2008, 16:42

Obszerny opis paneli FL Studio

Post autor: DJ Adammo »

Cytat
Artykuł jest dla tych, którzy uruchomią FL Studio po raz pierwszy, zawarłem tu ops niektórych komponentów znajdujących się w programie, artykuł w żadnym wypadku nie ma za zadanie omówić wszystkich pokręteł, suwaków i wichajstrów znajdujących się w programie z dwóch powodów. Po pierwsze musiałbym napisać książkę a po drugie taka książka już istnieje i nazywa się instrukcja obsługi, dołączana jest razem z programem. Tak więc artykuł ma za zadanie tylko wstępnie zapoznać Was z FL, dosyć już gadania, przejdźmy do czynów ;-) Opis został stworzony na podstawie wersji 4.12, ale będzie pasował do większości starszych i nowszych wersji programu.

1.Pierwszy start

Po zainstalowaniu programu i jego pierwszym uruchomieniu stają się 2 rzeczy, które nie powtórzą się już po kolejnych startach. Pierwszą jest wyskoczenie okienka z ustawieniami programu, a drugą wgranie utworu przykładowego. Tego drugiego pozbądźmy się klikając File-->New a przy okienku Settings zatrzymajmy się nieco dłużej, ponieważ opcje w nim zawarte nieraz mogą nam się przydać dlatego pokrótce je omówimy. W razie gdyby Twoja ręka wyprzedziła czytany artykuł i zamknęła okienko z ustawieniami możesz je ponownie otworzyć klikając na Options-->MIDI Settings choć tak naprawdę otworzy je także 5 opcji które znajdują się pod spodem (Audio Settings, General Settings, File Settings, Project Info, Project General Settings) oraz klawisze [F10] i [F11]. Gdy już mamy okienko przed sobą przestawmy je na ustawienia MIDI jeśli jeszcze tego nie zrobiliśmy lub jeżeli wyświetla nam się coś innego, to jakie opcje będą wyświetlane (np. Audio czy MIDI) możemy wybrać w kolumnie po lewej stronie okna Settings. Okienko z ustawieniami MIDI powinno wyglądać mniej więcej tak:

Opowiedzmy sobie ten obrazek. Pierwsza sekcja Output Port Mapping. Tu możemy sobie wybrać jaki sterownik będzie odpowiedzialny za wyjście MIDI. Najczęściej jest tak że na liście pojawiają się dwa, jeden standardowy Windowsowy a drugi od naszej karty dźwiękowej, trzeba na obydwu posłuchać próbek MIDI i najlepiej wybrać ten który brzmi lepiej (tudzież działa/nie powoduje konfliktów). A następnie przypisać mu port w okienku poniżej (okienko Port number). Jaki port przypisać? Pierwszy wolny, jak pierwszy (czyli zerowy) powoduje jakieś konflikty, bądź przypisany jest do niego inny sterownik MIDI należy wybrać następny, dopóki nie osiągniemy celu (słyszymy MIDI :-)). Kolejna sekcja to Master Sync Output - tu wybieramy to co w pierwszej sekcji, tzn to dla czego w pierwszej sekcji ustaliliśmy numer portu. Pozostałe dwie sekcje Remote Control Input oraz Keyboard Input będą nam przydatne w przypadku zewnętrznego kontrolera MIDI (np. klawiatury sterującej) i ze względu na praktycznie zerowe wykorzystanie tych opcji przez początkujących pominę ich opis w tym artykule (zresztą tematyka MIDI to temat rzeka).
Kolejnym oknem z ustawieniami na który się przełączymy będzie Audio. Jego wygląd przedstawia się zazwyczaj w następujący sposób:

Piszę zazwyczaj bo np. gdy mamy ustawione sterowniki ASIO jego wygląd może ulec zmianie. Pierwsza sekcja to Output, tu wybierzemy jedną z kart dźwiękowych aby to ona odgrywała dźwięki z FL Studio, bądź też jeden z kilku sterowników do naszej jedynej karty muzycznej, to zależy ile mamy w komputerze kart i ile mamy do nich poinstalowanych sterowników, FL wykrywa wszystkie i pozwala nam wybrać. Następna sekcja to DirectSound streaming Buffer i tu właśnie pojawia się rozbieżność ponieważ ta część może ulegać zmianie zależne od tego jaki sterownik/kartę wybraliśmy w Output. Ja opiszę tu to co widzimy na obrazku, zacznę od Buffer Lenght (wielkość bufora), zagadnienie nieco rozległe, ale pokrótce opiszę. A więc nasz komputer tworzy sobie coś takiego jak bufor, to nic innego jak część pamięci, w której przetrzymywane są dane (w naszym przypadku muzyka), które będą za chwile wysłane na wyjście karty dźwiękowej. Im ten bufor większy, tym mniej zacina dźwięk na wolniejszych maszynach. Jeśli mamy szybki i nowy sprzęt możemy ustawić krótki bufor. A czym skutkuje zmiana wielkości bufora? Jak już wspomniałem jest to swego rodzaju magazyn, im większy ten magazyn tym później nastąpi zdarzenie od czasu jego faktycznego momentu w którym powinno nastąpić (czyli np. nuta została zagrana ale usłyszymy ja dopiero po sekundzie (długość bufora =1000ms)). O ile nie ma to specjalnie wielkiego znaczenia przy zwykłym muzykowaniu kiedy ta nuta wreszcie zostanie zagrana, o tyle gdy gramy live np. na klawiaturze MIDI, to takie opóźnienie ma dla nas kluczowe znaczenie. Wyobraźmy sobie, że puściliśmy podkład perkusyjny, który właśnie wykonaliśmy i chcemy do niego na żywo dograć melodię przy pomocy kontrolera MIDI, gramy a tu się okazuje że nuty melodii mają niezłą rozbieżność w stosunku do rytmiki perkusji, ale dlaczego? Przecież jak graliśmy to naciskaliśmy klawisze dokładnie wtedy gdy powinny być wciśnięte. To właśnie bufor opóźnił zapis nut o tyle czasu, na ile ustawiona jest jego długość. Więc jak ustawić ten bufor? Jak gramy na żywo jakimiś instrumentami to ustawiajmy jak najmniejszy bufor (inaczej nazywa się to latencją (ang. Latency) lub też opóźnieniem. Jeśli wszystko jednak ustawiamy w programie to wystarczy nam taki bufor aby nic nie szarpało. W przypadku gdyby pojawiły się jakieś trzaski zawsze można wrócić do tego okienka i bufor zwiększyć. W tej samej sekcji na samym dole mamy wpis underruns jeśli wartość po dwukropku nam się zwiększa to znaczy, że mamy zbyt mały bufor i dźwięk napewno nam będzie zacinał. Ostatnią ciekawą opcją jest Use hardware buffer, czyli użyj bufora sprzętowego, jeśli mamy dobrą kartę możemy wypróbować tę opcję. Innym sposobem na zmniejszenie latencji (czyli skrócenie/zmniejszenie bufora) jest zastosowanie sterowników ASIO, ale to kolejny temat rzeka i nie będę tu tego teraz opisywał. Ostatnią sekcją jest Mixer, tu interesuje nas głównie opcja Sample rate czyli częstotliwość próbkowania jaką będzie posługiwała się Truskawka podczas gdy Ty będziesz robić muzykę. Im mniejsza - tym gorsza jakość dźwięku, ale i szybsze działanie w przypadku gdyby komputer już zacinał (i vice versa). Przełączmy się teraz na kolejną zakładkę okienka Settings a mianowicie na General Settings, naszym oczom ukaże się zestaw opcji jak na poniższym obrazku.

Tu mamy zestaw opcji, który raczej ma średni wpływ na całe muzykowanie, jedynie dla przykładu omówię kilka opcji, ponieważ są one mało ważne a i tak opisane w instrukcji obsługi. Menu rozwijalne Skin pozwala nam zmienić wygląd FL (coś a'la skórki w WinAmpie), opcja Use of both mouse buttons - gdy zaznaczona - powoduje, że lewym przyciskiem wstawiamy nutę a prawym wymazujemy, Startup splash screen - albo chcemy widzieć truskawkę na starcie albo nie, Undo History - ile kroków w tył możemy się cofnąć.
Kolejny panel to File Settings, tu możemy ustalić ścieżki dostępu do folderów w których trzymamy swoje sample (jeśli jest to folder inny od tego z FL Studio), a także katalog, w którym mamy swoje wtyczki VST i DirectX. To tyle z systemowej części ustawień, kolejne opcje pojawią się po kliknięciu na Project, tu w Info będziemy mogli ustalić, tytuł, dodatkowe informacje oraz link, który chcielibyśmy aby zapisał się wraz z zapisanym plikiem projektu *.flp (pliki FL Studio/Fruity Loops), jeśli zaznaczymy opcję Show it on open to podczas otwierania projektu te informacje będą się pojawiały w okienku na środku ekranu. Część Info wygląda tak:

Ostatnia częścią z ustawień jest General, okno wygląda tak:

A opcje pożyteczne początkującemu użytkownikowi to Bar i Beat, pierwsza ustawia długość jednego patternu (taktu) w Step Sequencerze (potem opiszę co to takiego :-)) a druga w jaki sposób te nuty będą podzielone/pokolorowane, to tak jakby ustawić sobie w jakim takcie ma być utwór :-)
Wystarczy tych suchych opcji, zamknijmy okienko Settings i rozejrzyjmy się po reszcie programu, która z punktu widzenia nas - przyszłych muzyków - jest znacznie ciekawsza. Może zacznijmy od omówienia paneli widocznych u góry.

2.Main Panel

U samej góry wyświetla się tytuł aktualnie robionego kawałka bądź też nazwa pliku w którym jest on zapisany jeśli utwór nie posiada tytułu. Trzy małe ikonki pełnią standardową funkcję, kolejno od lewej: sprowadzanie do paska, maksymalizacja, zamykanie. Nieco niżej mamy umieszczone menu główne programu, które za chwileczkę sobie skrótowo opiszemy. Najniżej mamy ekran wyświetlający podpowiedzi (np. nazwy rzeczy nad którymi trzymamy myszkę, czy też przy kręceniu pokrętłem procentowy wyraz jego pozycji, itp.). Całkowicie po prawej są suwaki, lewy odpowiedzialny jest za głośność, która przekazywana jest na wyjście karty dźwiękowej (czyli głośność całego utworu), prawy natomiast do globalnego (czyli również mającego wpływ na cały utwór) podwyższania lub obniżania wysokości dźwięku (z zakresu -1200 do +1200 cents, przy czym 100 cents = 1 półton, jak widać możemy więc podwyższać i obniżać dźwięk o całą oktawę, jako że jedna składa się właśnie z 12stu półtonów). Pozostały nam jeszcze dwie diody, pierwsza będzie migać na pomarańczowy na początku każdego beat (kroku w step sequencer), i na żółto na początku każdego patternu (dioda działa jedynie wtedy gdy opcja Enable MIDI Output w menu Options menu jest zaznaczona). Druga dioda mruga wtedy gdy dostanie sygnał z zewnętrznego kontrolera MIDI (np. z klawiatury MIDI). Teraz przejdźmy do opisu menu głównego.
Menu File zawiera opcje: New - tworzy nowy projekt, Open - otwiera piosenkę wskazaną w nowym oknie, Drum Kits - wczytuje gotowe zestawy perkusyjne na których już śmiało możesz tworzyć dzieło, Save - zapisuje Twoje wypociny w formacie *.flp - pliki FL, Save As - zapisuje Twój utwór pod podaną przez Ciebie nazwą i we wskazanym miejscu jako plik *.flp, Save new version - zapisuje Twoją piosenkę pod podaną przez Ciebie nazwą i w określonym miejscu nie usuwając poprzedniego zapisu jako plik *.flp, Import - importujesz piosenkę zapisaną w formacie MIDI, albo z programu ReBirth 338 do FL, lub też dźwięk wav do programu Beat Slicer, Export (eksportujesz piosenkę do pliku Wav, Mp3, MIDI, Flp spakowanego zipem, Project Bones - czyli ustawienia efektów do pliku i Project Data Files - który zapisuje wszystkie sample z utworu we wskazanym katalogu, Exit - zamykamy FL, a na samym dole znajdują się tytuły kilku ostatnio otwartych projektów piosenek.
Menu Edit zawiera opcje: Undo - cofa ostatnio dokonaną zmianę, coś jak [CTRL]+[Z], Cut - wycina nuty z zaznaczonego kanału, Copy - kopiuje nuty z zaznaczonego kanału, Paste - wkleja uprzednio wycięte (cut) lub kopiowane (copy) nuty do zaznaczonego kanału, Copy whole pattern - kopiuje wszystkie kanały z aktualnego patternu, Shift Left / Right - przesuwa wszystkie nuty z zaznaczonego kanału o jedną pozycję w lewo / prawo, pierwsza nuta staje się ostatnią / ostatnia nuta staje się pierwszą, Randomize - powoduje przypadkowe umieszczenie nut w zaznaczonym kanale, Send to Piano Roll - dźwięk zapisany w zaznaczonym kanale za pomocą steps (kroków) jest przenoszony do piano roll.
Menu Channels zawiera opcje: Add one - dodaje nowy kanał którego typ należy wybrać z listy, Clone selected - zaznaczony kanał zostaje powielony o swoją kopię z numerkiem #2 lub więcej, Delete selected - usuwa zaznaczony kanał, Move selected up /down - przesuwa zaznaczony kanał o jedną pozycję do góry/w dół, Group selected - grupuje zaznaczone kanały pod jedną nazwą, Zip selected - zaznaczone kanały zostają sprowadzone do malutkich paseczków w górnej części step sequencer, Unzip all - działa odwrotnie niż poprzednia opcja, czyli kanałom przywracany jest ich normalny wygląd.
Menu View zawiera opcje: Playlist - wyświetla Playlistę, Step sequencer - wyświetla step sequencer, Piano Roll - wyświetla piano roll dla zaznaczonego kanału, Browser - wyświetla okno Browser, Mixer - wyświetla okno Mixer, Channel Settings - wyświetla ustawienia aktualnego kanału (channel settings), Close All Windows - zamyka wszystkie okna z wyjątkiem Step Sequencera i Browsera, Arrange Windows - rozmieszcza okna w jeden z wybranych sposobów, Undo History - wskazuje w Browserze gdzie znajduje się plik z historią ostatnio dokonanych zmian, Automation - wskazuje w Browserze folder z plikami automatyzacji, Generators in Use - wyświetla w Browserze listę aktualnie używanych w projekcie generatorów dźwięku (syntezatorów), Effects in Use - działa jak poprzednia opcja, tyle że tu wyświetlane są efekty użyte w projekcie, Remote Control - wskazuje w Browserze folder z aktualnie używaną zdalną kontrolą (MIDI), Background Wallpaper - pozwala nam wybrać tło (tapetę) w FL Studio.
Menu Options zawiera: pierwsze 6 pozycji (MIDI Settings, Audio Settings, General Settings, File Settings, Project Info i Project General Settings), które już sobie dokładniej omówiliśmy w pierwszej części, zawierają one główne ustawienia programu oraz projektu nad którym aktualnie pracujemy, Enable MIDI Remote Control - gdy włączona pozwala nam na korzystanie z urządzeń MIDI w FL, Enable MIDI Output - gdy jest zaznaczona pozwala nam na wykorzystanie wyjścia MIDI, przydaje się gdy chcemy usłyszeć kanały MIDI Out umieszczone w projekcie lub wysłać komunikat MIDI na wyjście, Enable MIDI Master Sync - gdy włączone, FL zsynchronizuje się z zewnętrznym urządzeniem MIDI (FL będzie działał jako Master), wyboru urządzenia dokonamy w MIDI Settings z menu Options, Typing Keyboard to Piano - gdy włączona, będzie powodowała że klawiatura komputera będzie działać jak klawiatura muzyczna, będzie można przy jej pomocy grać oraz rejestrować nuty, Metronome - włącza metronom, który pomoże nam zachować rytm przy nagrywaniu czegoś na żywo (np. melodii z kontrolera MIDI), Recording Precount - jeśli włączona to przed procesem nagrywania usłyszysz metronom odliczający do pierwszego taktu, Start On Input - gdy włączone wprowadza FL w stan oczekiwania po naciśnięciu przycisku [Play], FL czeka na sygnał z zewnątrz (np. z kontrolera MIDI) a gdy go otrzyma zaczyna odtwarzanie/nagrywanie, zależnie od trybu w jakim się znajdował, Blend Recorded Notes - powoduje że przy nagrywaniu nut na żywo dograne nuty dopisują się do tych istniejących, w przeciwnym wypadku zostaną nadpisane, Step Edit - włącza/wyłącza nagrywanie nut w trybie nuta po nucie, więcej informacji znajduje się w dokumentacji programu.
Menu Tools zawiera opcje: Misc Macros - którą za chwile dokładniej sobie omówimy, oraz Add External Tool - która pozwala nam dołączyć zewnętrzne narzędzia rozszerzające możliwości Truskawki. Wracając do Misc Macros - są to gotowe skrypty, ułatwiające nam pewne zadania i tak kolejno: Jump to Next Empty Pattern - przenosi nas do kolejnego najbliższego pustego patternu, Select Unused Channels -zaznacza wszystkie nieużywane kanały (takie, które nie posiadają zapisu nutowego), Purge Unused Audio Clips - Usuwa nieużywane Audio Clipy, Prepare fo MIDI Export - wyręcza nas gdy chcemy zapisać swój projekt w MIDI zamieniając wszystkie kanały na MIDI Out, potem wystarczy juz tylko eksportować do właściwego formatu (*.mid).
Menu Help zawiera pomocne linki, pomoc do programu, informację o programie, i szczegółową dokumentację, to jest to miejsce gdzie powinieneś zajrzeć zanim zadasz pytanie na forum ;-)

3. Transport Panel

Panel ten służy do przede wszystkim sterowania utworem. Kolejno dioda PAT (Pattern) gdy się świeci odgrywany jest tylko aktualnie edytowany pattern, dioda SONG gdy jest aktywna odgrywana jest cała piosenka ułożona w playlist (gdy eksportujemy piosenkę do pliku (np. mp3) musimy mieć przełączone na song w przeciwnym razie zapisze się tylko jeden pattern - ten, który w danym momencie jest aktywny). Potem mamy przyciski Play, Stop i Record zastosowanie takie jak w domowym sprzęcie audio :-), na końcu w okienku jest aktualne tempo utworu podane w BPM (Beats Per Minute - Uderzeń na minutę) a obok strzałkami można je regulować w zakresie od 10 do 999 BPM. W dodatku możemy ustalić tempo z dokładnością do trzeciego miejsca po przecinku. Na dole znajduje się suwak pokazujący aktualną pozycję odgrywania.

4. Pattern Panel

Zanim omówię ten panel chce zauważyć że z boku (po lewej) wszystkich paneli znajdują się takie małe ciemne prostokąciki kiedy za nie chwycicie lewym przyciskiem myszki będziecie mogli je przenieść w inne miejsce ekranu. A na panelu pierwsze 9 przycisków (te co wyglądają jak tarcza telefonu) to tzw Quick Pad za pomocą którego będziecie mogli wybrać szybko pierwsze dziewięć patternów. To okienko z cyferką to Pattern Selector pokazuje on, który pattern jest aktualnie wybrany, aby go zmienić wystarczy chwycić lewym przyciskiem cyfrę i pociągnąć myszkę w dół (niższy pattern) lub w górę (wyższy pattern), do naszej dyspozycji oddane zostało 999 patternów.

5. Output Monitor Panel

Pierwsze okienko po lewej to oscyloskop wyświetla on kształt fali na wyjściu. Drugie okienko to Peak Meter pokazuje on jak głośny jest sygnał na wyjściu, jeśli przybierze kolor czerwony to znaczy że sygnał jest przesterowany (zbyt głośny) i należy go ściszyć (np. na pomocą Main Volume), tudzież posłużyć się np. jakimś kompresorem. A ten mały przełącznik obok napisu monitor służy do włączania lub wyłączania Output Monitor Panel (wyłącza i włącza on również Light Show).

6. CPU Panel

Pasek nad napisem CPU pokazuje zużycie procesora graficznie a okienko obok w procentach. Okienko po prawej stronie od napisu Poly (polyfony) wskazuje aktualny stan polifonii Twojej karty dźwiękowej (polifonia to to ile dźwięków w jednej chwili jest w stanie generować/odtwarzać Twoja karta muzyczna, można to sprawdzić w instrukcji obsługi dołączonej do karty, jeśli wartość w okienku przekroczy polifonię karty zacznie się rzeźnia, jeśli ktoś jednak ma kartę typu Sound Blaster nie musi szukać instrukcji bo np. SB16 ma szesnastogłosową polifonię a SB128 stu dwudziesto ośmio głosową polifonię, więc w przypadku starszych typów kart tej firmy mamy to określone w nazwie).

7. TS404 Panel

Ten panel odpowiada za kontrolę nad generatorem dźwięku TS404, ustawia on opcje takie same dla wszystkich kanałów TS404 znajdujących się w edytowanym utworze (działa globalnie). Pierwsza gałka Feed ustawia sprzężenie zwrotne dla efektu delay, druga Pan określa balans, Vol - głośność, a czwarta Time określa czas dla efektu delay (czyli jego prędkość/długość trwania). Ten panel nie występuje już od wersji 4.xx, jednak ze względu na to że istniał w poprzednich wersjach postanowiłem nie usuwać jego opisu.

8.Shortcut Panel

Czyli nic innego jak panel skrótów który zaoszczędzi Wam błądzenia po menu, zebrany tu zestaw opcji najczęściej używanych. Cztery małe ikonki kolejno to: Open Project - otwiera piosenkę zapisaną na dysku w formacie *.flp, Save Project - zapisuje piosenkę w formacie *.flp, Save Project As - zapisuje utwór pod podaną nazwą i we wskazanym miejscu w formacie *.flp, Export to Wave file - eksportuje piosenkę do pliku z rozszerzeniem *.wav. A teraz kolejno pięć dużych ikon: PL (playlist - uruchamia/wyłącza playlistę), SS (Step Sequencer - uruchamia/wyłącza aranżer kroków), PR (piano roll - włącza lub dezaktywuje piano roll), SB (Browser - pokazuje lub ukrywa bazę Twoich sampli), FX (Effect Tracks - uruchamia/zamyka okno zarządzania efektami, od wersji 4.0 nazywane mikserem :-)).

9. Recording Panel

Zacznę od lewego górnego rogu i będę tłumaczył kolejno kolumnami. Pierwsza ikonka to Typying Keyboard To Piano - nasza klawiatura komputerowa zmienia się w sterownik MIDI i możemy na niej grać tak jak byśmy posiadali kontroler MIDI, ikonka niżej to Metronome - pozwala nam włączać i wyłączać metronom. Druga kolumna to kolejno Recording Countdown - pozwala nam włączyć lub wyłączyć odliczenie jednego taktu przez metronom przed rozpoczęciem nagrywania i Start On Input - gdy włączone wprowadza FL w stan oczekiwania po naciśnięciu przycisku [Play], FL czeka na sygnał z zewnątrz (np. z kontrolera MIDI) a gdy go otrzyma zaczyna odtwarzanie/nagrywanie, zależnie od trybu w jakim sie znajdował. Trzecia kolumna to: Blend Recorded Notes - gdy włączona pozwala nam dopisać nagrywane nuty do tych, które juz istnieją, jeśli lampka jest zgaszona to nuty są nadpisywane, oraz ikonka Step Edit - włącza/wyłącza nagrywanie nut w trybie nuta po nucie, więcej informacji znajduje się w dokumentacji programu. Mamy jeszcze menu rozwijane Snap - przełącza ono Event Editor i Piano Roll w różne tryby dokładności (tzn. że np w Piano Roll dźwięk może być wstawiany nie co jeden step (krok) tylko co np. 1/2 kroku).

10. Step Sequencer

Na początku chciałbym wspomnieć, że okna w FL Studio zachowują się podobnie do tych windowsowskich jeśli chodzi o zmianę rozmiaru, tzn. Chwytając za prawy dolny róg możemy je prawie dowolnie skalować (jeszcze zależy od typu okna).
Zacznijmy od górnej belki, a dokładniej od lewej strony, pierwsze okienko pozwala nam zmienić długość aktualnie wyświetlanego patternu, tak jak globalnie mogliśmy to ustawić w opcjach projektu (General Project Settings), tak tu ustawiamy dla pojedyńczych patternów. Dalej na prawo mamy ikonkę, która zapętla pattern, gdy ten jest krótszy od dłuższego patternu odgrywanego razem z nim - działa tylko w trybie PAT, który ustawiamy w Transport Panel. Suwaczek Swing im bardziej w prawo, tym większy efekt swing i vice versa. Następna ikona to Graph Editor Button, dzięki niemu możemy edytować graficznie takie wartości jak głośność, położenie w panoramie i inne dla nut zawartych w danym Patternie. Keyboard Editor - to ostatnia ikonka na górnej belce, uruchamia ona edytor wysokości nut dla aktualnie aktywnego kanału, dzięki temu możemy wpisywać nuty i ustalać ich wysokość, dopóki nie wprowadzono Piano Roll (opis w dalszej części), był to jedyny sposób określenia wysokości nuty. No to teraz dla odmiany przejdźmy na sam dół, tam mamy taką rozwijaną listę, na której możemy zobaczyć (i przełączać się pomiędzy) grupy kanałów. Grupy kanałów można utworzyć zaznaczając kilka kanałów i wybierając odpowiednią opcję z menu Channels. Potem to właśnie tu możemy zdecydować, którą grupę aktualnie chcemy widzieć/edytować, dwie opcje które zawsze są widoczne na liście to All - pokazuje wszystkie kanały bez względu na grupę czy jej brak, oraz Unsorted - pokazywane są tylko te kanały (channels), które nie należą do żadnej grupy. Na dolnym pasku mamy jeszcze jedną rzecz, są nią małe poziome diody, ich rola jest prosta - pokazują w którym miejscu aktualnie odgrywany jest dany takt (pattern). A teraz zajmijmy się najważniejszą - środkową - częścią okna. Pierwszy rządek małych okrągłych światełek pełni rolę solo/mute z mikserów, czyli gdy ikonka się świeci to dany kanał gra, gdy jest wygaszona to nie gra, a aby wymusić opcję Solo to klikamy na nią prawym przyciskiem i wybieramy pierwszą pozycję Solo od tej pory ten kanał będzie jedynym grającym. Następna kolumna to pokrętła odpowiedzialne za rozłożenie dźwięku w panoramie i tu analogicznie, jeśli przekręcimy pokrętło w lewo to dźwięk grający na danym kanale będzie grał bardziej w lewym głośniku i z prawa stroną jest tak samo. Aby wycentrować dźwięk możemy się męczyć ręcznie z trafianiem w sam środek, bądź też kliknąć prawym przyciskiem myszy na gałce i wybrać opcję Reset. Następny zestaw pokręteł to pokrętła regulujące głośność indywidualnie dla każdego kanału, intuicyjnie ze sprzętu audio - bardziej w lewo = ciszej, w prawo = głośniej. Potem mamy buttony z nazwami kanałów, klikając je prawym przyciskiem myszy otrzymujemy zestaw czynności jakie możemy na nich wykonać a lewym uruchamiamy właściwości kanału. Opcje omówię potem. Dalej w prawo mamy taki zestaw diod przylepiony do buttona z nazwą kanały, gdy na kanale odgrywany jest jakiś dźwięk diody zapalają się. Następnie te podłużne, pionowe lampki mówią nam o tym który kanał jest aktywny/zaznaczony. Lewym przyciskiem możemy zaznaczyć tylko jeden lub wszystkie kanały (klikając na już zaznaczony), a prawym zaznaczamy dowolną ilość kanałów. Potem mamy tablicę kroków (steps) tu ustawiamy rytm dla poszczególnych kanałów (aby ustalić wysokość dźwięku musimy posłużyć się omówionym juz narzędziem Keyboard Editor, którego ikona znajduje się na górnej belce, lub też narzędziem, które dopiero będziemy omawiać - Piano Roll). Aby zaznaczyć dany krok tak żeby grał po prostu klikamy nań lewym przyciskiem myszy, jeśli chcemy go odznaczyć klikamy prawym przyciskiem.
Teraz wróćmy do naszego menu wywołanego prawym przyciskiem myszy na przycisku z nazwą kanału. Pojawiają nam się następujące opcje: Piano Roll - wprowadza nasz kanał w tryb edycji przy pomocy piano roll, otwierając jednocześnie to narzędzie (Piano Roll dokładnie zostanie omówione potem), Load Sample... - pozwala nam załadować dowolnie wybrany sampel na kanał, Cut itself - jeśli zaznaczone każda następna nuta obcina wybrzmiewanie poprzedniej, w przeciwnym wypadku nuty wybrzmiewają w całości, Edit - zawiera powielenie opcji z menu głównego Edit, Fill each 2/4/8 steps - wypełnia nutą co drugi/czwarty/ósmy krok, Insert Channel - pozwala na dodanie nowego kanału, który może zawierać sampel lub też być syntezatorem (generatorem w postaci jednej z wtyczek dodawanych wraz z FL bądź też tych zakupionych oddzielnie czy ściągniętych z internetu), Clone Channel - powoduje skopiowanie kanału wraz z jego wszystkimi opcjami ustawionymi w okienku właściwości kanału (lewy klik na nazwę kanału), Delete Channel - usuwa kanał bez możliwości cofnięcia zmiany.
A co pojawia nam się po kliknięciu lewym przyciskiem myszy na nazwie kanału? Channel Settings - być może w przyszłych poprawkach tego artykułu opiszę tę część, na razie skrótowo, pierwsza zakładka SMP w tym okienku zależy od tego co jest na danym kanale załadowane, jeśli jest to sampel to pojawia nam się prosty sampler, jeśli jakaś wtyczka to pojawi się jej interfejs, kolejna zakładka INS to zestaw obwiedni, prosty filtr dolnoprzepustowy i LFO czyli generator wolnych przebiegów, zakładka MISC pozwala nam m.in. regulować w zakresie do 200% głośność czy odcięcie filtra, kontrolować polifonię i kilka innych, ostatnia FUNC zawiera głównie prosty efekt echa i appregiator.

11. Piano Roll

Piano Roll zastępuje zwykłe wpisywanie nut za pomocą kroków (przy pomocy Step Sequencera), o ile one są lepsze do tworzenia rytmu o tyle piano roll lepiej się spisuje przy melodiach, tym bardziej że jest to narzędzie polifoniczne co daje nam możliwość zagrania akordów na jednym kanale a nie jak to by było w przypadku kroków na wielu (znaczy jeden kanał może zagrać dwa lub więcej dźwięków w tym samym czasie).
Na screenie mamy dwa okno, to większe w tle to właśnie nasz Piano Roll, to mniejsze na pierwszym planie to edycja poszczególnych nut, omówimy obydwa, zaczniemy od Piano Roll.
Tradycyjnie naszą przygodę z nowym oknem zaczniemy od jego górnej belki i będziemy podążać od lewej do prawej. Startujemy.
Ikona przedstawiająca fragment klawiatury to menu Piano Roll, po jego kliknięciu pokazuje nam się lista opcji:
File - Open score... otwiera nam plik *.fsc z zapisem nutowym dla piano roll, Save score as... zapisuje zapis nutowy z aktualnego okna Piano Roll, Import MIDI file... importuje zapis nutowy z pliku MIDI do okna Piano Roll, Paste from MIDI clipboard... - wkleja zapis nutowy ze schowka,

Edit - Cut, Copy, Paste, Delete powodują kolejno wycięcie, skopiowanie, wklejenie i skasowanie zaznaczonych nut, jeśli żadne nuty nie zostały zaznaczone operacja wykonywana jest na wszystkich nutach z aktywnego kanału i patternu, Delete All powoduje wykasowanie wszystkich nut z danego patternu a co za tym idzie przełączenie kanału znów w tryb Step Sequencera, Select All - zaznacza wszystkie nuty z danego patternu, Select previous/Select next - zaznacz poprzedni/następny, Select by color - zaznacza wszystkie nuty tego samego koloru (jako że nuty w PR mogą mieć różne kolory), przy czy zaznacza ten kolor, którego nuta była ostatnio aktywna (wpisana/edytowana/kliknięta/przestawiona), Invert Selection - odwraca zaznaczenie, wszystkie nuty, które były do tej pory zaznaczone są odznaczane i vice versa, Insert space/Delete space - wstawia/usuwa odstęp, Change color - zmienia kolor wszystkim zaznaczonym nutom na taki jaki jest aktualnie ustawiony do rysowania nut (jak ustawić kolor rysowania nuty - dalej w artykule), jeśli żadne nuty nie są zaznaczone przemalowuje wszystkie,
Tools - Quick quantize - dokonuje szybkiej kwantyzacji do domyślnie ustawionych wartości (kwantyzacja to proces wyrównania rytmu, sprawia że nuty rozstawiane są co jakiś określony fragment czasu, a te które nie są - przyrównuje do najbliższej wartości czasu), Quantize... - też kwantyzacja, ale zaawansowana, tu pojawia nam się okno w którym dokładnie będziemy mogli ustalić jej parametry, Quick chop - tnie długie nuty na małe kawałeczki wielkości siatki w PR (tę ustawiamy zmieniając parametr Snap), jeśli nie zaznaczymy nut to potnie wszystkie w danym patternie, Chop... - to samo co wcześniej, ale znów możemy zdecydować dokładniej jakie parametry ustalić dla tej operacji, Randomize - wstawia losowo nuty, oczywiście losowość ta nie jest do końca przypadkowa ponieważ możemy ustalić pewne jej zakresy :-)
View - Grid Color - ustalamy jaki kolor ma mieć siatka w oknie edycji Piano Roll, Ghost Channels - gdy zaznaczone, wyświetla nuty z innych kanałów w danym patternie jako półprzeźroczyste i służące jedynie do podglądu (nie można ich edytować), Black Keys - gdy zaznaczone, to rządki odpowiadające za czarne klawisze w polu edycji są kolorowane na ciemniejszy kolor,
Zoom - zawiera zestaw ustawień odpowiedzialnych za przybliżenia i oddalenia widoku siatki w części edycji PR,
Chord - pozwala wybrać akord (jeden z wielu na liście), od tej pory jeśli wpiszemy nutę komputer sam dobierze do niej pozostałe nuty tak aby powstał akord takiego typu jak wybraliśmy z listy, aby móc znów pisać pojedyńczymi nutami wybieramy z tej samej listy opcję none,
Auto Locate Channel - gdy zaznaczone, Piano Roll automatycznie wyświetla pierwszy nie pusty kanał gdy przełączasz się pomiędzy patternami,
Center - przewija okno Piano Roll za wskaźnikiem pokazującym, który fragment patternu (taktu) jest aktualnie odtwarzany.
Drugą ikoną na górnej belce jest Draw pozwala on nam rysować nuty (lewy klik), kasować je (prawy klik), zmieniać ich długość (ustaw kursor na prawej krawędzi nuty, i gdy zamieni się w dwie strzałka, wciśnij lewy przycisk myszy i przeciągaj ją w lewo/prawo co spowoduje skrócenie/wydłużenie wybrzmiewania), zmieniać ich wysokość i czas w którym są grane (analogicznie jak poprzednio, tyle że teraz ustawiamy kursor nad środkiem nuty, czekamy na cztery strzałki, potem chwytamy myszą i przeciąganie góra/dół powoduje zmianę wysokości dźwięku wyżej/niżej, a lewo/prawo powoduje zagranie dźwięku (nuty) wcześniej/później. Trzecia ikona Paint działa jak poprzednia z tą różnicą, że jednym pociągnięciem pozwala nam rysować kilka takich samych nuty (wysokość i długość jest ta sama). Następnie mamy Erase czyli wymazywanie, w tym trybie co byśmy nie zrobili spowoduje wymazanie nuty :-) Działa jak prawy klik w trybie Paint i Draw. Potem jest Cut, przy jego pomocy możemy przecinać nuty (dosłownie), jeśli naciśniemy lewy przycisk myszki, przeciągniemy ją i zwolnimy klawisz, to efektem tego będzie przecięcie wszystkich nuty, które znalazły się na linii prostej pomiędzy punktem startowym a końcowym (ach ta geometria ;-)), jeśli zrobimy to samo, tyle że prawym klawiszem to z dwóch części nuty, które powstaną pozostaje tylko pierwsza bo druga jest automatycznie usuwana. Select posłuży nam do zaznaczania nut, zaznaczamy je w ten sam sposób jak np. ikony na pulpicie. Ostatnia ikonka Zoom pozwala nam przybliżyć zaznaczony fragment okna edycji nut. Następnie mamy menu rozwijane, stąd możemy wybrać jaki kanał ma być aktualnie edytowany w Piano Roll, skrajnie po prawej mamy przycisk zamknięcia okna.
Zejdźmy teraz do paska niżej, pierwsza ikonka (ta z trójkątem), gdy zaznaczona pozwala nam wstawiać nuty typu Slide, sposób ich wstawiania i edycji nie różni się niczym od tych zwykłych nut, natomiast cechą charakterystyczną nuty typu Slide jest to, że nie wydaje ona żadnego dźwięku, a jedynie powoduje stopniowe obniżanie wysokości nuty stojącej nad nią lub stopniowe podwyższanie wysokości nuty znajdującej się pod nią w zapisie Piano Roll. Jej zadaniem jest więc płynna zmiana wysokości brzmienia innych nut, które wybrzmiewają w tym samym czasie co ona. Potem mamy cztery kolorowe ikonki, dzięki nim możemy wstawiać nuty właśnie w tych 4 różnych kolorach, nuty nie różnią się niczym oprócz koloru, a ten służy odróżnieniu np. dwóch linii melodycznych zapisanych w tym samym patternie i kanale.
Schodzimy jeszcze poziom niżej, 3 pierwsze przyciski zmieniają widok klawiatury znajdującej się pod nią, możemy wybrać wielkość klawiszy a także zastąpić je oznaczeniami nut. Obok ikonek wyboru mamy poziomy, czarny pasek, na nim wskazywana jest nam aktualna pozycja odgrywania danego Patternu (poprzez pomarańczowy trójkącik), a także na nim możemy dokonać specjalnego zaznaczenia. Jeśli wybierzemy narzędzie Select o którym przed chwilą mówiliśmy i zaznaczenia dokonamy tylko w obrębie tego czarnego paska, to zostanie zaznaczone wszystko w obrębie czasowym, który zaznaczyliśmy, jest to przydatne gdy intensywnie pracujemy tylko nad fragmentem patternu i chcemy aby odgrywał się w kółko tylko on. Poniżej mamy już wspomnianą klawiaturę, która pomogą nam wpisywać wartości w pole edycji nut, czyli to pole z siatką na prawo od klawiatury, to tu możemy nuty wpisywać, kopiować, kasować, zmieniać ich wysokość, długość, aranż, itd.
Najniżej mamy jeszcze jedno ciekawe pole, które także jest polem edycji, ale edytować w nim możemy parametry nut. Jakie? Takie jak mamy w menu rozwijanym po lewej, a więc Pan - panorama, Velocity - głośność, Filt. cut - odcięcie filtra, Filt. res - rezonans filtra, Pitch - wysokość dźwięku. Te opcje mają jedną wspólną cechę, ustawiając je robimy to dla każdej nuty z osobna, poprostu w polu edycji ustawiamy wysokość słupka. Kolejne 3 opcje Ch. Pan - panorama kanału, Ch. Vol - głośność kanału, Ch. Pitch - zawyżenie/zaniżenie wysokości dźwięku na kanale, jak mówią same nazwy odnosi się już nie do pojedyńczych nut a do całego kanału.
Pozostało nam jeszcze to małe okienko, które widzimy na pierwszym planie, to okno edycji pojedyńczej nuty i pojawia się po dwukrotnym kliknięciu na daną nutę, parametry w nim zawarte dotyczą tylko jednej nuty (tej na którą kliknęliśmy) i niektóre z nich powielają się w dolnej części Piano Roll gdzie właśnie edytujemy parametry nut. Omówmy sobie jednak to okienko. Oprócz standardowych wartości jakie możemy określić w dolnej części Piano Roll (Pan - panorama, Vol - głośność, Pitch - wysokość, Cut - odcięcie filtra, Res - rezonans filtra) możemy tu także dokładnie zapanować nad czasem wybrzmiewania nuty oraz czasem jej rozpoczęcia. Dzięki opcji Start Time - ustalimy ze znacznie większą dokładnością kiedy nuta ma zacząć być grana, aniżeli jest to możliwe w zwykłym oknie edycji Piano Roll, a opcja Duration pozwoli nam na dokładne określenie czasu wybrzmiewania nuty, jeśli dokładność ze zwykłego PR nam nie wystarcza. W tym małym okienku znajduje się także przycisk Reset - powoduje on przywrócenie standardowych wartości dla nuty.

12.Browser

Browser - czyli przeglądarka - pozwala nam na przeglądanie naszych sampli, i plików projektów, mamy tu widok na część struktury katalogów w katalogu głównym FL, gdzie domyślnie zapisywane są nasze projekty oraz znajdują się projekty i sample dostarczone wraz z utworem (zresztą nie tylko, ponieważ presety w postaci plików też są tam widoczne). Na liście będą widoczne również foldery które dodamy w menu głównym Options --> File Settings, aby rozwinąć czy zwinąć folder po prostu klikamy na jego nazwę. Pojedyńczy klik na samplu spowoduje jego odtworzenie, jeśli zaś taki sampel przeciągniemy w wolne miejsce nad Step Sequencer to utworzymy w ten sposób nowy kanał, zawierający brzmienie tegoż sampla, jeśli natomiast przeciągniemy z Browsera sampel (próbkę) nad już istniejący kanał, to zastąpi on sampel, który do tej pory był wgrany na tym kanale (channel). Przycisków mamy niewiele, w sumie trzy, wszystkie znajdują się na górnej belce, a my zgodnie z zasadami naszej kultury i tradycji rozpoczniemy ich krótki przegląd od lewej strony ;-) Pierwsza ikonka to Collapse Structure, która powoduje, że cała struktura katalogów jest maksymalnie zwijana, gdy struktura jest całkowicie zwinięta to przycisk nie daje żadnego efektu. Kolejny buttonik to Reread Structure, który powoduje, że zawartość katalogów w browserze jest odświeżana, przydaje się gdy podczas pracy nad kawałkiem dorzuciliśmy do katalogu jakiś sampel czy preset a nie chcemy ponownie uruchamiać FL. Ostatni przycisk to oczywiście zamknięcie okna Browsera. A co jeśli chcemy zmienić jego rozmiar? No cóż, w tym przypadku możemy zmienić tylko jego szerokość, chwytając po prostu za prawą krawędź i przeciągając.

13. Mikser (kiedyś FX)

Czym jest mikser chyba tłumaczyć nie trzeba, jednak skrótowo musze bo nie byłbym sobą ;-) To tutaj w postaci kanału Main dźwięk wydostaje się na wyjście karty muzycznej, tu dobieramy poziomy głośności, czy też ostatecznie rozstawiamy dźwięki w panoramie, co jeszcze możemy zrobić? To wyjdzie podczas opisu tego modułu.
Ponownie rozpoczniemy naszą podróż od górnej belki, gdzie czeka już na nas siedem ikonek, od lewej zaczynamy, pierwsza to Menu Główne Miksera, nazywane Effects Options. Kolejne cztery ikonki (A, B, C i D) przełączają nas pomiędzy kolejnymi zestawami kanałów miksera (mikser ma 64 główne kanały, a w każdej sekcji oznaczonej poszczególnymi literami znajduje się ich po szesnaście). Potem mamy przycisk Solo, który sprawia, że kanał aktualnie aktywny gra sam (reszta jest wyłączana). Ostatni button zamyka okno miksera.
Następne co widzimy to rząd pionowych słupków, pierwszy słupek reprezentuje sumę miksu (Master), kolejne 16 to zwykłe kanały na które wpinamy instrumenty, jest ich w rzeczywistości 64, a pozostałe sekcje możemy zobaczyć przy pomocy omówionych już buttoników z górnej belki oznaczonych literami od A do D. Cztery ostatnie kanały to kanały wysyłkowe (Send), na takie kanały możemy wysłać sygnał z wyjścia zwykłych kanałów (czyli taki, który juz został np. potraktowany jakimiś efektami), jak to zrobić? Czytaj dalej :-) Omówmy sobie teraz budowę takiego jednego słupka, u samej góry mamy oznaczenie (czyli np. M = Master, S = Send, a FX1 = pierwszy kanał), niżej wskaźniki głośności poszczególnych kanałów (czyli jak głośno grają). Jeszcze niżej mamy pole przeznaczone dla nas, otóż klikając prawym przyciskiem myszy na taki napis np. FX1 możemy nie tylko dowolnie zmienić nazwę takiego kanału (a raczej tylko podpis dla naszej wygody, bo u samej góry i tak zostanie FX1 i tak tez ten kanał będzie rozpoznawany przez resztę narzędzi w FL Studio), ale także jego kolor, szczególnie przydatne gdy gubimy się juz w skomplikowanym projekcie. Ten słupek, który aktualnie jest podświetlony jest słupkiem aktywnym a więc i aktywnym kanałem i to jego właściwości wyświetlają nam się w dolnej części miksera, aby zmienić inny kanał na aktywny wystarczy raz kliknąć go lewym przyciskiem myszy.
Nieco niżej znajdują się kolejne słupki odpowiadające poszczególnym kanałom wyżej, przy ich pomocy możemy ustawić kanał w panoramie ostatecznego miksu (tego co wyjdzie na Master i robimy to przy pomocy pokrętła), oraz ustawić głośność kanału w miksie (przy pomocy suwaka).
Niższe partie zależne są od tego jaki kanał jest aktywny, tzn ustawiając coś na nich, ustawiamy to wyłącznie dla tego kanału, który jest podświetlony. Tak więc nie obijajmy się i przystąpmy do opisu. 8 slotów jeden pod drugim to sloty na efekty, tu (przy pomocy strzałki w dół po lewej stronie, a potem wybieramy Select i dany efekt) wrzucamy do ośmiu efektów, które będą działały tylko na tym kanale, na który je wrzuciliśmy. Jeśli w slocie znajduje się jakiś efekt to jest wyświetlana jego nazwa (tak jak na przykładowym screenie - trzy pierwsze sloty są zajęte efektami), mała zielona dioda dla każdego slotu pozwala nam wyłączyć i włączyć efekt (bez usuwania go), który jest załadowany do slotu, pokrętło obok reprezentuje procent dźwięku przetwarzanego przez dany efekt, im bardziej gałka w lewy tym mniejszy wpływ efektu na dźwięk na wyjściu z tego kanału. Kolejność efektów w slotach ma znaczenie! Możemy ją zmienić przy pomocy wspomnianej już strzałki po lewej stronie (wybierając następnie Move Up aby efekt znalazł się w slocie wyżej lub Move Down aby znalazł się o slot niżej).
Teraz przejdźmy do tej sekcji na prawo gdzie widzimy pełno pokręteł i suwaków. Pierwszy bloczek to Equalizer (korektor) 3 pasmowy, suwakami zmieniamy wartość podbicia/obcięcia danej częstotliwości, górnym rzędem pokręteł zmieniamy częstotliwość za którą są odpowiedzialne dane pasma a dolnym rzędem zmieniamy dokładność, czyli to na jak wielki zakres częstotliwości maja działać ustawienia wprowadzone dla danego pasma (skomplikowanie to brzmi, ale aby to wytłumaczyć musiałbym tłumaczyć ideę equalizera, a to nie miejsce na to, jak trochę się pobawisz to zrozumiesz o co chodzi :-)). Na samym dole mamy wykresik tego co robimy z częstotliwościami na tym kanale. Kolejny moduł na prawo to AMP, pierwszy regulator Stereo Separation pozwala na większe lub mniejsze odseparowanie od siebie kanału lewego od prawego (będą się wydawały brzmieć dalej lub bliżej siebie). Następne - Panning - to nic innego jak ustawienie kanału w panoramie. Poniżej mamy także suwak głośności kanału oraz wskaźnik (skalę) głośności. Na samym dole znów wykres obrazujący to co robimy regulatorami, przy czym warto wspomnieć że obydwa wykresy dają nam także możliwość regulacji dokonywanej przy pomocy omawianych pokręteł i suwaków (wystarczy najechać na wykres, schwycić jego fragment i przesuwać myszką). Widoczny już skrajnie na prawo moduł Send to sekcja, która jest widoczna tylko podczas gdy aktywny jest jeden ze zwykłych 64 kanałów, na Masterze i na kanałach wysyłkowych te 4 pokrętła są niewidoczne (co jest logiczne). Każde z tym pokręteł jest przyporządkowane jednemu kanałowi wysyłkowemu, ich zasada działania jest prosta. Załóżmy że kręcimy pokrętłem numer 2 na maksa w prawo a trzecim tylko na 50%, oznacza to iż dźwięk na wyjściu kanału na którym dokonujemy zmian zostanie wysłany w całości na drugi kanał wysyłkowy i tylko w połowie na trzeci (mówiąc w całości mam na myśli że będzie on miał na wejściu kanału wysyłkowego taką samą głośność co na wyjściu kanału z którego go wysyłamy, analogicznie jest jeśli chodzi o trzeci kanał wysyłkowy, tutaj dźwięk z kanału z którego go wysłaliśmy też będzie grał ale o połowę ciszej. Po co nam kanały wysyłkowe? Przydają się, jak będziecie tworzyć bardziej skomplikowane projekty to docenicie ich istnienie :-) Na jeden kanał wysyłkowy możemy wysłać dowolną ilość dźwięku z innych kanałów. Zależność jest taka: kanały zwykłe, pobierają dźwięk z sampla na nie załadowanego, przetwarzają go (zależnie od tego co ustawiliśmy, czyli jakie efekty, głośności, ustawienia EQ czy panoramy) i wysyłają go na kanał główny (Master), lub też jeśli ustawimy wysyłkę na kanały wysyłkowe to i tak jest przekazywany dźwięk z wyjścia zwykłych kanałów. Kanały wysyłkowe potrafią jedynie odebrać dźwięk ze zwykłych kanałów, odpowiednio go przetworzyć (znów zależnie od tego jak je ustawicie, czyli efekty, itd.) i dalej przekazać sygnał na kanał główny. Kanał główny odbiera dźwięki z wyjść wszystkich zwykłych i wysyłkowych kanałów dokładnie takimi jakimi są. Na nim także możemy dokonać korekty juz całości miksu i on dopiero przekazuje dźwięk na wyjście naszej karty dźwiękowej. Brzmi może nieco skomplikowanie, ale w rzeczywistości jest proste jak metr drutu w kieszeni ;-)

14.Playlist

To właśnie w tym miejscu układamy kolejność w jakiej będą grały poszczególne patterny (takty), czyli tworzymy aranż utworu. Kontynuując tradycję, pierwszy przycisk od lewej to Menu Główne Playlisty (Playlist Options), ma ono bardzo podobne opcje do tego jakie mieliśmy w menu Piano Roll, z tym że oczywiście operacje tu zawarte odnoszą się do Playlisty. Kolejne ikony także przypominają nam Piano Roll i tak kolejno: Draw - rysowanie pojedyńczych patternów (taktów), prawy przycisk usuwa, Paint - rysowanie wielu paternów za jednym pociągnięciem myszki, Delete - kasowanie patternów, Cut - przecinanie taktów, Select - zaznaczanie, Zoom - zwiększenie lub zmniejszenie przybliżenia widoku siatki, no i ostatni buttonik to juz standardowo zamykanie. Poniżej w słupku mamy nazwy poszczególnych patternów (które możemy zmieniać - prawy klik myszy na nazwie i ustalamy nową nazwę oraz ewentualnie kolor napisu). Tuż za nazwami mamy małe prostokątne światełka, gdy dany pattern jest odtwarzany to one się zapalają. Jeszcze bardziej na prawo mamy właśnie pole edycji, to tutaj wrzucamy, kasujemy czy ustawiamy kostki, które budują nasz utwór. Najniższa sekcja Playlisty to pole dla AudioClipów, czyli plików dźwiękowych, które są nieco dłuższe (np. dla wokali), możemy je tu normalnie wstawiać (przeciągając np. z browsera sampel w to miejsce) a potem ustawiać w którym momencie mają grać, wrzucając tu Audio Clipa automatycznie tworzony jest dla niego nowy kanał w grupie AucioClip (jeśli tak owa nie istnieje to także jest tworzona).

15. Dlaczego nie opisałeś wszystkiego?

Bo to nie takie proste, wymaga naprawdę sporego nakładu pracy, mam nadzieję że czas mi pozwoli na sukcesywne uzupełnianie tego kursu i kiedyś być może będzie on się mógł poszczycić mianem polskiej instrukcji FL Studio. Na razie jest to cały materiał jaki chciałbym Wam przekazać, mam nadzieję, że jest w miarę zrozumiały i komuś się przyda.
Myślę, że się przyda ;)
Quaresma7
Nowicjusz
Posty: 9
Rejestracja: 04 kwie 2008, 17:01

Re: Obszerny opis paneli FL Studio

Post autor: Quaresma7 »

Nie czytalem całego poradnika bo mi się nie chcialo ;p dla mnie Fl to ciągle czarna magia xd ale kiedyś sie uprę i naucze sie tego programu ! A tak poza tym wiem ze dawno pisany temat ale Ziomuś twoj kawałek The Icene jest wręcz geenialny ! Rób dalej to co robisz ! Nie znam twoich wczesniejszych piosenek ale ta techniawka jest swietna ,jestem pod duzym wrazeniem !
Awatar użytkownika
DJ Adammo
Weteran
Posty: 654
Rejestracja: 05 lip 2008, 16:42

Re: Obszerny opis paneli FL Studio

Post autor: DJ Adammo »

Dzięki :) A skąd pobrałeś The icene ? To jet wersja beta. demko.. nie wiem dlaczego tyle osób to pobrało..
DJ Krzyk

Re: Obszerny opis paneli FL Studio

Post autor: DJ Krzyk »

Jak dla Mnie ten opis nie ma już znaczenia ;) Wiadomo, już trochę się nauczyłem.. Ale dla innych na pewno się przyda ;) Dzięki za Upa ;)

Pozdrawiam :)
Awatar użytkownika
Fish
Nowicjusz
Posty: 9
Rejestracja: 17 lip 2014, 13:38

Re: Obszerny opis paneli FL Studio

Post autor: Fish »

Całkiem spoko :)
Awatar użytkownika
lsudny
Ekspert
Posty: 2923
Rejestracja: 11 sie 2009, 10:03

Re: Obszerny opis paneli FL Studio

Post autor: lsudny »

>odkop temat sprzed 6 lat
>napisz "całkiem spoko"

YES
Awatar użytkownika
Cj Ex3
Ekspert
Posty: 3606
Rejestracja: 13 lip 2008, 21:39

Re: Obszerny opis paneli FL Studio

Post autor: Cj Ex3 »



>greentextuj na phpbyprzemo (tak naprawde vb)
za każdym razem xD
Awatar użytkownika
lsudny
Ekspert
Posty: 2923
Rejestracja: 11 sie 2009, 10:03

Re: Obszerny opis paneli FL Studio

Post autor: lsudny »

>bambo prośba

________________
ODPOWIEDZ